Bruger du stadig en dobbelt eller tredobbelt klinge, og din gearkasse spiller dig et puds? Synes du, at forskifteren er svær at justere?
Så er det måske på tide at forenkle og opgradere din mountainbike!
Systemet med en enkelt klinge er blevet en vigtig del af mountainbiking i de senere år. Nogle mærker tilbyder ekstra tandhjul til 9-, 10- eller 11-speed kassetter, samtidig med at man beholder en enkelt klinge på kranksættet, men nogle gange fører denne type montering til problemer med inkompatibilitet. Med tiden blev det nødvendigt at standardisere disse produkter.
Med ankomsten af 12-speed har store producenter som Sram og Shimano udviklet specifikke gruppesæt med flere teknologier. Så hvorfor skal du skifte til 12-speed? Hvad er standarderne og markedsaktørerne? Hvordan tjekker du kompatibiliteten med din cykel? Vi forklarer det hele i denne guide, så du kan vælge din nye 12-speed geargruppe.
Hvad er fordelene ved en 12-speed geargruppe?
Hovedspørgsmålet på alles læber er "hvordan får man plads til to eller tre klinger på én? Kommer vi til at miste noget gearing?
Svaret er: "Nej, det gør du ikke, for det hele afhænger af kassetten, som i stigende grad er udstyret med teknologi og innovationer"!
Som du kan se, får du ikke de samme udvekslinger ved at vælge en enkelt klinge og beholde din nuværende kassette.
Kassetten spiller en vigtig rolle ved at tilbyde et større antal gear, en mere passende gearafstand, et stort tandhjul, der kan have op til 52 tænder, og et lille tandhjul med op til 9 tænder. Det er langt fra 11-32- og 11-34-kassetterne med 9 eller 10 gear.
Med 12-speed er geardækningen blevet udvidet. Til sammenligning svarer en 24/38-tands dobbelt drivlinje med en 11/36-tands 10-speed kassette til en 12-speed enkelt drivlinje med en 10/52-tands kassette med 520% geardækning.
Ved at genopfinde kassetten er bagskifteren naturligvis også blevet fuldstændig redesignet sammen med kæden, skifteren, kranksættet og kædehjulet.
Fordelene er mange:
- Ikke mere forskifter, ikke mere besværlig kabeljustering!
- Forskifteren er fjernet, og kranksættet har en enkelt klinge, hvilket sparer vægt!
- Det er nemt og behageligt at bruge, så du ikke føler dig så fortabt, når du skal vælge gear.
- Responsivt og præcist gearskifte.
- Spørgsmålet om, hvorvidt man skal krydse kæden eller ej, hører fortiden til.
- Overordnet design: færre kabler, kapper, bagskiftere osv. Cyklen er mere strømlinet.
Så vi er alle enige om, at 12-gear er noget af en revolution! Det er enklere, mere præcist og mindre restriktivt, det er mere effektivt, og du kan køre med større ro i sindet. Lad os gå i detaljer og se nærmere på, hvad producenterne har at byde på!
Spillerne på markedet
De to transmissionsgiganter er selvfølgelig til stede på markedet. Men det første mærke, der lancerer de første innovationer, er Sram.
Faktisk blev der i 2016 lanceret en ny generation af 12-gears gearsystemer med ankomsten af Eagle-teknologien fra Sram i high-end-segmentet. Den tilbyder for første gang et udviklingsområde på 500 % svarende til en dobbelt klinge og en kassette med 11-36 tænder. Enkeltkæder fandtes allerede før, men vi var stadig langt fra dette udviklingsområde, som gør os i stand til at dække en bred vifte af terræner og stigninger.
Mærket designede derfor specifikke komponenter, såsom kassetter med 10-50 tænder eller 10-52 tænder, en XD-standard friløbskrop til hjulnavet, en bagskifter, der kan dække dette brede udvalg af udvekslinger, en tilpasset gearskifter, en tyndere kæde og et kranksæt med én klinge.
Eagle-sortimentet er nu meget bredt, fra indgangsgrupper til den allerhøjeste ende af markedet. Der er 5 mekaniske versioner: SX (entry-level), NX, GX, X01, XX1 og 3 elektroniske versioner: GX AXS, X01 AXS og XX1 AXS.
Shimano kom senere til dette marked i 2018 ved at introducere 12-speed på sin topgruppe, XTR.
Mærket tilbyder således en ideel kombination til konkurrenter i Cross-Country eller Enduro og rekordvægte i topkategorien med en ultralet kassette på 370 g i 10-51 tænder, et benchmark! I årenes løb er sortimentet blevet udvidet, og som det ofte er tilfældet med Shimano, har mærket taget teknologierne fra sin spydspids XTR og anvendt dem på modeller i den lavere ende. XT-drivlinjen kom i 2019, efterfulgt af SLX- og Deore-drivlinjerne i 2020.
Vi finder den samme udvikling som hos Sram med dedikerede komponenter til 12-gear og især en specifik Microspline-frihjulskrop til hjulnavet.
Der er andre aktører på markedet, f.eks. TRP, som tilbyder et TR12-sæt med gearskifter og bagskifter. Sunrace har udviklet en bred vifte af produkter, herunder bagskiftere, skiftere, kæder og frem for alt kassetter, der er kompatible med Shimano og Sram.
Vi kan også nævne E-Thirteen med sin 12-speed 9-50-tands kassette, der dækker et udviklingsområde på op til 556% - en nyhed! Og endelig tilbyder mærkerne MSC, Microshift, KCNC og Garbaruk et bredt udvalg af kassetter.
Og hvad med pladen?
Et spørgsmål, vi ofte bliver stillet, er: "Hvilke tænder bruger I til frontpladen?
Svaret er: "Det afhænger af dit øvelsesniveau".
Grundlæggende gælder det, at jo større tænderne er, jo sværere er gearet at bevæge, hvilket er ideelt for trænede racere. Omvendt vil et mindre gear være lettere at skifte, hvilket er ideelt til f.eks. mere teknisk terræn.
Til XC-racere er 34 tænder velegnede, og til enduro-racere er 32 eller 34 tænder velegnede, afhængigt af terrænets profil.
For XC-, Trail-, All-Mountain- eller Enduro-ryttere kan udvalget gå fra 26 til 32 tænder, eller 26 eller 28 tænder, hvis du kører i bjergene med meget stejle stigninger. Den 30-tandede klinge er det rigtige kompromis til alle niveauer af ryttere og til kuperet og bjergrigt terræn. Den 32-tandede klinge er til almindelige, veltrænede sportsfolk (2 til 3 ture om ugen).
Mekanisk eller elektrisk?
Du er overbevist om, at en 12-trins gearkasse er den rigtige for dig, men der er stadig et udestående spørgsmål: Hvad skal du vælge, mekanisk eller elektrisk?
Innovation er en løbende proces, fordi cykler, cykelpraksis og ryttere også ændrer sig. Med fremkomsten af VTTAE spiller mærkerne det elektroniske kort fuldt ud. Elektriske drivlinjer har eksisteret i lang tid! Du er måske ikke klar over det, men det var Mavic, der først innoverede på dette område i 1994 med sit kablede Zap Mavic-system og i 1999 med sit trådløse Mektronic-elektriske system til racercykler!
Shimano lancerede sin første elektriske drivlinje i 2009. Teknologien hedder Di2 og er baseret på et elektrisk kabel, der forbinder komponenterne. Denne innovation findes på forskellige niveauer i landevejsserien samt på XT- og XTR-serierne af mountainbikes med 11 gear. 12-speed Di2 og trådløs MTB har endnu ikke set dagens lys for det japanske mærke, men er ventet med spænding!
Den første trådløse elektriske geargruppe til mountainbikes kommer i 2019 fra Sram! Efter Eagle-teknologien er det tid til Eagle AXS-teknologien til X01- og XX1-grupperne! Mange års forskning og testning har resulteret i et unikt koncentrat af teknologier, som vil gøre en ende på kabler! Hvem har ikke kæmpet med at justere en bagskifter eller et kabel, der klipper over eller sætter sig fast?
Med AXS' trådløse teknologi kan du slippe for alle disse besværligheder, selv om du er nødt til at håndtere andre som f.eks. et batteri, der skal genoplades, og en høj anskaffelsespris. Mærket stopper dog ikke der. Siden starten af 2021 har AXS-transmission været tilgængelig i GX-serien til en mere overkommelig pris.
Der er også en dedikeret mobilapp til flere tilpasninger, så du kan justere indstillingerne, så de passer til dine behov. Den sidste fordel er selvfølgelig en meget strømlinet cykel uden kabler eller kapper - på en topmoderne mountainbike er det bare mere klasse!
For at opsummere: Hvis du ikke har noget imod vedligeholdelse, dit budget er begrænset, og connectivity ikke er din kop te, så hold dig til den mekaniske transmission med 12 gear! På den anden side, hvis du ikke kan lide at få beskidte hænder, elsker at være på forkant med teknologien og har råd til at investere, så er der ingen tvivl!
OK, så er du i starthullerne, men hvad med kompatibiliteten med din cykel? Kom nu, en sidste læsning, og så er vi her:
Kompatibilitet
Det er et vanskeligt emne, men det er vigtigt at tjekke din cykels standarder, før du køber en 12-speed geargruppe.
For en Sram Eagle mekanisk eller elektronisk 12-speed drivlinje:
Den første ting, du skal tjekke, er din frihjulskrop, som er det, der drejer din kassette på dit hjulnav!
Dit nav skal være udstyret med en Sram XD-frihjulskrop. Først og fremmest skal du sikre dig, at frihjulskroppen kan afmonteres, og at producenten af dit hjul tilbyder denne Sram XD-frihjulskrop som reservedel. Ellers bliver du nødt til at skifte navet eller hele hjulet!
Et lille tip: Hvis du ikke ønsker at skifte kassetten, har Sram en kassette, PG-1210, som er kompatibel med klassiske Shimano 9/10-speed-frihjulskasser, men vær opmærksom på, at den er meget tungere end XD-kassetterne.
Med hensyn til krankboksen skal du tjekke standarden på din krankboks: gevind, Press-Fit, BB30...
Hvis din mountainbike er udstyret med standard Boost bagaksel (12x148 mm bag), skal du sørge for at vælge et Boost kranksæt, da kædelinjen er anderledes end på standard 12x142 mm eller 9x135 mm aksler.
Hvis du vil gøre det nemmere for dig selv, så kommer 12-speed geargrupper med alt, hvad du skal bruge: bagskifter, kassette, kæde, kranksæt, krankboks og gearskifter!
Til en Shimano 12-speed drivlinje:
Hos Shimano passer 12-speed kassetten kun til Shimano MicroSpline-frihjulskroppe. Det er derfor vigtigt at kontrollere, at dit nav kan afmonteres, og at delen kan fås hos producenten af dit hjul, da det er en meget ny standard. Flere og flere mærker tilbyder denne type krop: Shimano, DT Swiss, Hope, Mavic, FSA, Spank, Fulcrum ... udvalget bliver større og større, men sørg for, at det er kompatibelt, før du køber.
Et andet vigtigt punkt er at tjekke, om krankboksen og krankboksskallen er kompatible. Hvis din cykel er en Boost-standard, skal du ligesom Sram sørge for at købe et Boost-kranksæt.
Denne Shimano 12-speed transmission findes på en stor del af nutidens mountainbikes og MTB'er. Det er et tegn på tillid mellem cykelproducenter og det japanske mærke.
For at konkludere på kompatibilitet:
Husk, at det er bedre at foretage en global ændring end at skifte dele fra sag til sag på grund af den forskellige slidtilstand for hver transmissionskomponent. Mærkerne tilbyder komplette geargrupper eller minigrupper (bagskifter, kæde, kassette og gearskifter). Disse minigrupper er et godt økonomisk alternativ til en komplet gruppe, men du bør tjekke, at din klinge er kompatibel med en 12-speed kæde. Sidst, men ikke mindst, er Sram- og Shimano-komponenter ikke kompatible med hinanden til 12-speed.
FAMILIE - MOUNTAINBIKE-TRANSMISSION
-
SRAM GX EAGLE 12V kæde
Sædvanlig pris From 193,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
11V SHIMANO CN-HG701-11 Hurtigkoblingskæde til elcykler
Sædvanlig pris From 218,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
SHIMANO CN-M8100 Quick Link-kæde til elcykler på 12 V
Sædvanlig pris From 252,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
11V SHIMANO CN-HG601-11 Quick Link-kæde til elcykler
Sædvanlig pris From 168,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
SHIMANO SLX CS-M7100 12V kassette
Sædvanlig pris From 504,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
SHIMANO DEORE RD-M5120-SGS 10/11V bagskifter med langt bur
Sædvanlig pris 168,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
SHIMANO CN-M7100 Quick Link-kæde til elcykler på 12 V
Sædvanlig pris From 210,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
SHIMANO DEORE XT RD-M8100-SGS 12-trins bagskifter med langt bur
Sædvanlig pris 672,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af