Hjelmen er et centralt element i cykelsikkerheden, og den bæres af alle typer cyklister! For at en cykelhjelm kan yde optimal beskyttelse, skal den passe perfekt til dit hoved og sidde godt fast. Banebrydende teknologi betyder, at producenterne nu kan tilbyde modeller, der er stærke, lette og komfortable.
Form, fastgørelses- og justeringssystem, sikkerhedspatenter og materiale er alle egenskaber, der skal overvejes, og som vil have en betydelig indvirkning på prisen. Her er et par tips til at hjælpe dig med at træffe det rigtige valg!
Standarderne
- Design: Skrogtype (ydre, indre), samling (konventionel støbning, in-mould-produktion) og skrogmaterialer;
- Sikkerhedspatenter: Mips, ODS, Spin, Turbine 360 ;
- Komfortskum (eller puder): standard eller antibakterielt stof;
- Ventilation: luftindtag, ventilationstunneler, luftudtag;
- Justeringstyper: occipital justering, vertikal justering, hagerem;
- Justeringssystemer: tommelfingerhjul, mikrometrisk spænde, BOA;
- Lukkesystemer: klips, magnetisk spænde, dobbelt-D-spænde, mikrometrisk;
- Hjelmtyper: klassisk, full-face med fast eller aftagelig hagerem, jet med fast eller aftagelig hagerem, bowl, aero.
ALT HVAD DU BEHØVER AT VIDE OM LANDEVEJS- OG MOUNTAINBIKEHJELME
DESIGN
Uanset hvilken model der er tale om, er strukturen og designet ens. En hjelm består generelt af to lag: en ydre skal og en indre skal.
- Den ydre skal er det første lag, der påvirkes i tilfælde af et sammenstød. Det yder beskyttelse ved at forhindre, at et eksternt legeme gennemborer hjelmen og kommer i direkte kontakt med kraniet.
Den er lavet af PVC på begyndermodeller på grund af den lave pris. Men da dette materiale ikke ældes godt, især ikke når det udsættes for solens stråler, er de fleste modeller lavet af polykarbonat eller ABS (et modstandsdygtigt termoplastisk materiale), som er meget mere holdbare. Endelig bruger topmodellerne kompositmaterialer eller kulstof. Ud over at være ekstremt lette giver disse materialer skroget mulighed for at deformere mere end et plastikskrog, før det når bristepunktet. Det afleder mere energi og beskytter rytterens hoved endnu mere.
- Den indre skal er hjelmens hjerte, som absorberer og spreder chokbølgen.
Den er altid lavet af polystyrenskum, men dens konstruktion varierer alt efter hjelmens finish. På de billigste hjelme er det en polystyrenkomponent i ét stykke. Den kan også have en meget let, solid bikagekonstruktion eller endda en sammensætning med flere densiteter. I mere avancerede modeller består den indre skal af en polystyrenramme og en eller flere indre strukturer af nylon, kevlar eller aramid, hvilket giver øget beskyttelse, især i tilfælde af flere på hinanden følgende slag, samtidig med at den er ekstremt let.
Samlingen af disse to elementer varierer alt efter fremstillingsprocessen.
In-Mold-design, som er meget udbredt i branchen, består i at smelte de to skrog sammen ved hjælp af termobonding, hvilket resulterer i et enkelt stykke. Ud over at give en bedre finish gør denne proces hele enheden meget stærkere, lettere og mere effektivt ventileret.
Konventionel st øbning, som bliver mindre og mindre almindelig, limer blot de to dele sammen. Denne proces findes nu kun på begyndermodeller og visse bowl-hjelme, for selv om den er mere økonomisk, resulterer den i en tungere hjelm og mindre ventilation.
BESKYTTENDE PATENTER
Selv om alle hjelme yder effektiv beskyttelse mod stød og er CE-godkendte, er der i flere år dukket innovative sikkerhedspatenter op for at øge denne beskyttelse. MIPS er virksomheden bag disse innovationer, som har taget flere former
MIPS-teknologien er en tynd, uafhængig indre membran, der er placeret mellem den indre skal og det beskyttende skum. Takket være elastiske ankre er den mobil og giver endnu større stødabsorbering. Denne "multidirektionelle" stødbeskyttelse spreder en maksimal mængde kinetisk energi, selv i tilfælde af et stød, der er spredt over flere områder: Det er en masse energi, som rytterens hoved ikke behøver at bære den fulde byrde af.
Andre producenter har fulgt trop og tilbyder deres egne sikkerhedspatenter, herunder Leatts Turbine 360, Pocs Spin og 6D'sODS. Sidstnævnte teknologi bruger to lag ekspanderet polystyren (EPS): adskillige elastomere "minidæmpere" er indsat mellem disse to lag for at forbedre hjelmens absorptionskapacitet, uanset slagets vinkel.
Koroyd-teknologien har eksisteret i nogen tid nu, især hos Smith Optics og Endura, og den kan revolutionere produktionen af hjelme. Helt konkret erstatter denne teknologi EPS med en struktur, der består af tusindvis af ekstruderede polymerrør, som er varmesvejset sammen. Disse rør kan knuses over mere end 80 % af deres længde, hvilket reducerer den overførte energi med 30-50 % ved at sprede den gradvist. I modsætning til EPS er Koroyd effektiv mod både kraftige slag og mikroslag, men har også den fordel, at den er lettere end EPS og giver bedre ekstra luftcirkulation. Resultatet er en hjelm, der er mere åndbar og lettere, samtidig med at den giver overlegen beskyttelse mod stød sammenlignet med en standardkonstruktion.
PUDERNE
Næste skridt er at tilføje komfortskum (eller puder), som fungerer som et bindeled mellem det indre lag og kraniet. Skummet gør, at hjelmen sidder tæt på hovedet og giver maksimal komfort, især ved at absorbere fugt. De kan ofte tages ud for at blive rengjort. De kan være af standardkvalitet eller bruge antibakterielle og åndbare teknologier som Coolmax og X-Static.
VENTILATION
God ventilation er afgørende for rytterens komfort. Hjelme har luftindtag, der varierer i antal og størrelse afhængigt af modellen. Luften, der kommer ind, kan ledes ind i en tunnel for at køle rytterens hoved, før den ledes ud gennem et udløb bagpå. Nogle hjelme har også insektnet i ventilationsåbningerne for at forhindre insektbid.
TYPER AF JUSTERING
Den occipitale justering i nakken gør det muligt at justere hjelmen horisontalt (rundt om hovedet) og sikrer en pålidelig pasform. Mere sofistikerede modeller giver også mulighed for vertikal justering, så hjelmen kan tilpasses endnu bedre til din kropsform og forbedre stabiliteten. Endelig sikrer hageremmen og sideremmene, at hjelmen bliver på plads i tilfælde af fald eller kraftige stød.
JUSTERINGSSYSTEMER
For at justere hjelmen bruger producenterne riflede hjul, mikrometriske spænder eller BOA®-systemet. Tommelfingerhjulet fungerer enkelt: Ved at dreje det griber en strop, der drives af indhak, mere eller mindre fast om rytterens hoved. Det mikrometriske spænde ligner, men giver en endnu mere præcis justering. Endelig giver BOA-systemet den mest pålidelige og fineste justering ved at spænde et kabel.
LUKKESYSTEMER
En effektiv hjelm skal blive på plads, når du bevæger hovedet, uden at være begrænsende, især når det gælder hageremmen, som ikke må klemme i halsen. Hageremmen kan låses på traditionel vis med en simpel clips eller med mikrometrisk stramning, Fid-Lock®-magnetspænde eller dobbelt D-spænde. Dette system, som ofte er forbeholdt Enduro/DH-hjelme, er uden tvivl det mest pålidelige, men også det mindst intuitive at bruge.
Sidestropperne, som skal krydse lige under ørerne, kan justeres ved at glide på begyndermodeller eller ved at låse (meget enklere og hurtigere) på mere avancerede modeller. En detalje, der kan gøre hele forskellen, når du bruger din hjelm hele året rundt og skal justere stroppernes længde, når du har en tykkere eller tyndere underhjelm på.
TYPER AF HJELME
Klassiske hjelme
Den klassiske cykelhjelm er den mest udbredte og giver et fremragende kompromis mellem beskyttelse, ventilation og lethed. Den kan udstyres med et visir, som beskytter mod solen og/eller stænk (regn, støv, grus) samt mod kontakt med vegetation (grene).
Aero-hjelme
Aerohjelmen er designet til at lade luften strømme igennem, selv når rytteren sænker hovedet under træning. Ventilation er ikke glemt, en vigtig faktor for præstation i konkurrence. De kan udstyres med et integreret visir. De bruges hovedsageligt til tidskørsler.
Skål-hjelm
Bowl-hjelmen bruges til BMX og dirtbiking og har en enkel, meget stærk, omsluttende skal med lidt ventilation. Det gør den til en tilgængelig, enkel hjelm, der passer til by-, BMX- og dirtbike-koderne.
Jet-hjelme
Jet-hjelmen er en afart af den klassiske hjelm: Den er mere omsluttende på occipitaldelen (bagsiden af kraniet/begyndelsen af nakken) og går længere ned på bagsiden af hovedet for at forstærke beskyttelsen.
Full-face hjelm
En full-face MTB-hjelm giver maksimal beskyttelse: Hele ansigtet er beskyttet i tilfælde af kontakt med jorden. Dens robuste konstruktion betyder, at den kan absorbere meget energi. Den bruges oftest sammen med en ansigtsmaske.
Hjelme med aftagelige hageremme ligner disse, men er stadig sjældne i producenternes kataloger. Dens modularitet er et interessant kompromis for maksimal ventilation under stigninger.
Aftagelige hjelme
Den aftagelige hjelm er en alsidig model, der kombinerer fordelene ved en jet-hjelm og en full-face hjelm. Selvom der er relativt få på markedet, bliver denne type produkt stadig mere populær på grund af den alsidighed, den tilbyder: stor komfort og optimal ventilation på opstigninger og maksimal beskyttelse på nedkørsler.
HVILKEN HJELM ER DEN RIGTIGE FOR MIG?
Alle hjelme er designet til at beskytte mod stød. Men hvorfor findes der så mange forskellige modeller på markedet? Svaret er enkelt. Begrænsningerne og egenskaberne ved hver disciplin kræver brug af en anden type hjelm.
Vandring
En klassisk hjelm er bedst egnet til mountainbiking i fritiden. Den giver en god beskyttelse og er let nok til ikke at belaste nakken for meget, selv efter flere timer. Der er ofte masser af ventilationsåbninger, som holder hovedet køligt.
Langrend
Til intensive Cross-Country-ture på en halvstiv mountainbike, hvor den mindste optimering er velkommen, garanterer en klassisk letvægtshjelm med kort visir det bedste forhold mellem beskyttelse og ydeevne. Nogle konkurrenter bruger endda landevejshjelme, som er lettere og mere aerodynamiske end mountainbikehjelme.
Til maratonlignende udflugter på ruter, der nogle gange er meget krævende og tekniske i bjergene, kan man overveje en mere omsluttende model, som f.eks. en jet-hjelm, for at få bedre beskyttelse.
All-Mountain
Til at tackle bjergskråninger på en All-Mountain mountainbike med fuld affjedring er en jet-hjelm et sikkert valg. Dens wrap-around form giver et højt beskyttelsesniveau. Vægten på jet-modeller forbliver begrænset. Disse hjelme kan derfor bæres i lange perioder. De mange ventilationsåbninger hjælper med at regulere temperaturen, når du klatrer med benenes styrke! En hjelm med aftagelig hagerem er en mulighed på ture, hvor meget hurtige, tekniske nedkørsler veksler med lange stigninger. Den kombinerer det bedste fra begge verdener: fuld beskyttelse på vej ned og ventilation på vej op.
Enduro
Her er en hjelm med aftagelig hagerem et glimrende kompromis. Uden hagerem opfører den sig som en jethjelm og er stadig meget behagelig at træde i pedalerne, når man kobler op. På nedkørsler giver den en beskyttelse, der er tæt på en helhjelm i ét stykke. Hvis reglerne ikke tillader det, eller hvis du vil have den bedste beskyttelse, der findes, er en full-face-hjelm i ét stykke vejen frem.
DH/Freeeride
Der er ingen tvivl om, at en one-piece full-face hjelm er nec plus ultra til de mest ekstreme gravitationsdiscipliner. Der er et væld af hjelmproducenter at vælge imellem, og du kan vælge en ydre skal af kompositmateriale. Det reducerer risikoen for kranietraumer i tilfælde af et voldsomt sammenstød.
Landevej
For fans af klassikere, etapeløb eller simple søndagseventyr vil en klassisk hjelm beskytte dig mod farerne ved landevejskørsel. Ventilationshullerne giver dig nogle gange mulighed for at hænge dine briller op, mens brillestængerne er åbne. Det er f.eks. praktisk, når vejret bliver mørkt! For tidskørere, banecyklister og triatleter er en aerohjelm en god allieret til at optimere præstationen.
Grus og cykelcross
Her anbefales en klassisk hjelm. I dette tilfælde kan det være værd at gennemse katalogerne over landevejs- og crosscountry-MTB-mærker for at finde det, du leder efter.
BMX
I BMX Street, Dirt eller Skatepark bruges oftest en bowl-hjelm. De er meget solide, har et enkelt design og er til at betale, og de giver et højt beskyttelsesniveau.
I Race er en full-face hjelm nødvendig for at beskytte dig mod fald i høj fart!
LOVGIVNING OM BRUG AF CYKELHJELM
En cykelhjelm er en del af en cyklists basisudstyr. Den er ikke obligatorisk for voksne, men anbefales på det kraftigste! I tilfælde af et fald, selv ved lav hastighed, gør den hele forskellen.
Det skal dog bemærkes, at det siden marts 2017 har været lovpligtigt for børn under 12 år at bære hjelm, uanset om de styrer deres egen cykel eller er passagerer på et sæde eller i en anhænger.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels