Hvordan vælger du dit EAB-tilbehør?

Med udviklingen af elcykler dukker der nyt specifikt tilbehør op, som er uundværligt eller snart vil blive det i dine øjne: batterier, opladere, konsoller, dæk, kæder samt cykelholdere, belysning og vedligeholdelsesprodukter. Men hvordan kan du være sikker på, at du vælger det rigtige produkt? Probikeshop kan hjælpe.

Det forskellige tilbehør

  • Elektroniske komponenter: batterier, opladere og konsoller;
  • Mekaniske komponenter: dæk, kæder, krank og klinger;
  • Sikkerhed og beskyttelse: belysning, låse;
  • Transport og vedligeholdelse: cykelholdere, vedligeholdelsesprodukter.

Batterier, opladere og konsoller

Uanset om du ønsker at udskifte ødelagt eller slidt udstyr (et batteri er designet til at kunne klare omkring 1.000 opladninger) eller at opgradere til et kraftigere batteri og/eller et ekstra batteri for at få større rækkevidde, skal du være meget forsigtig, når du skifter batterier. De mest anvendte batterier er litium-ion-batterier (Li-Ion). Deres vægt, størrelse, kapacitet, rækkevidde og styringssystem varierer fra producent til producent. Bortset fra den absolutte nødvendighed af at bruge det samme batterimærke som det, der sidder i din cykel, er der to punkter, du skal overveje: placeringen og batteriets effekt.

Hvad angårplacering, findes der nu to typer batterier: eksterne og integrerede.

Eksterne batterier findes stadig på de fleste elcykler på vejene i dag. Der findes to typer:
ETAB' er og elektriske landevejscykler er det eksterne batteri altid monteret på det nederste rør (også kendt som det diagonale rør) på stellet. Så der er ikke noget problem her.
På bycykler kan batteriet derimod monteres enten på skrårøret eller på bagagebæreren. Dette andet batteri har ikke samme form. Det er tyndere og mere aflangt. Hvert batteri er derfor designet til en bestemt placering og kan ikke installeres andre steder.

Integrerede batterier bruges på flere og flere modeller, da de giver en æstetik, der ligner en muskelcykel, og giver bedre beskyttelse mod elementerne. Nogle mærker, herunder Bosch, tilbyder forskellige modeller afhængigt af cykelproducenternes begrænsninger. Hvis din cykel er udstyret med et integreret batteri, skal du sørge for at tjekke, om det er lodret eller vandret, før du bestiller et nyt, da du ikke kan installere et batteri af den anden type, da forbindelserne er vendt om.

Når det drejer sig om strøm, er der én oplysning, du kan bruge til at sammenligne batterier: deres kapacitet, udtrykt i watt/time (Wh). Jo højere denne værdi er, jo flere kilometer kan du køre på en batteriopladning. Batterier med en kapacitet på mellem 250 og 600 Wh er de mest almindelige. Men hvis denne værdi er højere, betyder det, at et batteri af samme mærke vejer mere. Batterikapaciteten er normalt markeret på batteriet eller angivet i modelnavnet. Du finder også antallet af volt (V) og dets kapacitet i ampere/time (Ah). Produktet af disse to værdier giver kapaciteten i watt/time.

Som et alternativ til et ekstra batteri eller som et supplement kan det være en god idé for intensive brugere af elcykler at købe en ekstra oplader og f.eks. lade den stå på arbejdet.
Afhængigt af batteriets effekt varierer den tid, det tager at lade det helt op, fra 3 til 6 timer. Men ud over batteriets styrke vil opladningstiden også variere i forhold til selve opladerens kapacitet. Konventionelle opladere er normeret til 2A. Men mærker har udviklet hurtigopladere med kapaciteter på 4A og endda 6A, hvilket gør det muligt at reducere opladningstiden betydeligt.

Endelig kan cykelcomputeren udskiftes, hvis den går i stykker - konsollen er en af de mest udsatte dele i tilfælde af et fald - eller hvis man ønsker at opgradere til en højere serie for at få glæde af nye funktioner (dynamisk styring af gearskift og batteriniveau, Bluetooth-forbindelse, fjernbetjening adskilt fra skærmen eller endda GPS-navigation med farveskærm ....). Du skal dog kontrollere, at den model, du ønsker, er kompatibel med dit assistentsystem.
Det skal bemærkes, at denne mulighed primært gælder for VTTAE'er og elektriske bycykler. Til landevejscykler har producenterne ofte valgt en løsning, der er så diskret og let som muligt, og ideen er at supplere denne styring med en konventionel GPS-computer.

Dæk, kæder, krank og klinger

Med en elcykel kan man forestille sig at tilbagelægge længere distancer ved højere hastigheder. Det er en sand revolution for cyklister, men det betyder også, at komponenterne slides hurtigere og udsættes for større belastning end på konventionelle cykler. For at sikre varig køreglæde producerer producenterne dele, der er specielt designet til elcykler: De kan modstå større belastninger og er mere modstandsdygtige. Det betyder, at du sparer udgifter til reparation og vedligeholdelse.

Det er ikke obligatorisk at udstyre din elcykel med specielle dæk, undtagen for speedbikes (som kan køre op til 45 km/t), som skal udstyres med specifikke "ECE-R75"-godkendte dæk. Til almindelige elcykler (op til 25 km/t) kan du i princippet bruge alle typer dæk. Vi anbefaler dog, at du vælger dæk, der er specielt designet til elcykler (ofte mærket "E-bike ready"), som giver optimalt vejgreb og en meget længere levetid.

Elcykelkæder udsættes for endnu større belastning end dem på muskelcykler, og der er risiko for for tidlig slitage og brud. Vi råder dig derfor til at vælge en kæde, der er specielt designet til montering på en elcykel. Disse kæder er lavet af stærkere og mere modstandsdygtige materialer, hvilket gør dem mere robuste. De garanterer jævne, præcise gearskift og er let genkendelige på deres logo eller navn.

Kranke og klinger er vigtige reservedele, som skal udskiftes med omhu. Mange producenter designer deres egne kranier og klinger. Når du køber, skal du sikre dig, at disse to dele er kompatible med din elcykels motor. Bosch-motorer har f.eks. relativt små klinger med 14 til 20 tænder, mens Shimano-motorer bruger klinger med mellem 34 og 38 tænder. Elcyklens klinger behøver ikke at blive udskiftet, men du kan ændre dem, så de passer til din smag. Endelig anbefales engagerede mountainbikere at skifte deres krank ud med kortere modeller for at undgå at ramme jorden i teknisk terræn, da frihøjden ofte er kortere på en elektrisk model.

Sikkerhed og beskyttelse

Elcykler, især dem, der bruges i byområder eller til rejser, kræver særlig opmærksomhed med hensyn til sikkerhed: belysning og beskyttelse mod tyveri.

Hvad angårbelysning, har de fleste elcykler i byerne særlige EAB-lygter. De trækker deres energi fra cyklens batteri uden at påvirke dens rækkevidde. Ud over at fungere kontinuerligt - dvs. selv når cyklen står stille - har disse lygter den fordel, at de ikke kun tilpasser sig de omgivende lysforhold, så de er effektive dag og nat, men også cyklistens hastighed. Nogle er endda forbundet med bremsegrebene for at advare om opbremsning. I alle tilfælde skal du sikre dig, at de er kompatible med dit motoriseringssystem.

På elcykler er lygterne som regel monteret på forgaflen og på skærmen eller bagagebæreren bagpå.

Hvad angår tyverisikring, skal elcykler beskyttes mere effektivt mod tyveri, da de er mere eftertragtede end andre cykler. Vælg derfor kæder med tykke led (over 10 mm i diameter) og robuste U-låse (med flere låsepunkter). Tøv ikke med at bruge flere til at fastgøre alle dele af din cykel (stel, hjul), og glem ikke at fjerne de dele, der ikke kan fastgøres (cykelcomputeren). Tjek, at de er kompatible med din cykels mål, især de nederste rør, som ofte er ret store på grund af den integrerede motor og/eller batteri.

Transport og vedligeholdelse

På grund af den høje vægt og de mange elektriske komponenter kræver elcykler særligt tilbehør til vedligeholdelse og transport.

En række mærker har lanceret serier af vedligeholdelsesprodukter specielt til elcykler med formler, der ikke beskadiger elektronikken og bevarer din elcykel, samtidig med at de sikrer perfekt rengøring og glans.

Endelig har producenter af cykelholdere udviklet modeller, der er beregnet til transport af elcykler, og som kan bære både cyklernes betydelige vægt, ofte mellem 20 og 25 kg, og ofte et større fodaftryk, især mountainbikes, med et bundrør, der nogle gange stikker ud, når batteriet er fuldt integreret. Disse cykelholdere er mere modstandsdygtige og har generelt også en læsserampe for at gøre håndteringen lettere.