en effektiv foranstaltning mod tyveri
Cykler er eftertragtede genstande ... lidt for meget! Nogle modeller, f.eks. cykler med el-assistance og topcykler, er dyre og kræver en stor investering. Og det ved alle! Derfor føler ejerne sig ofte tvunget til, eller endda bange for, at cykle når, hvor og hvordan de vil. Bekymringen for risikoen for tyveri er desværre aldrig langt væk.
Andre cykler er hverken helt nye, topmoderne eller udstyret med de nyeste komponenter, men de har stadig stor værdi, denne gang sentimental. Den 16" cykel, du kørte på første gang som 6-årig, og som du drømmer om at give videre til dine børn, den første mountainbike, du kunne købe efter at have sparet din første løn op, Bianchi-samlercyklen, du arvede fra din bedstefar, retro-bycyklen, du fandt på et loppemarked, og som du selv har omarbejdet for at give den den unikke vintagestil, du elsker så højt...
400.000 tyverierom året
52%stjålet fra offentlig ejendom
48% iprivate hjem
For alle cykelentusiaster og -ejere er frygten for tyveri meget reel, så meget, at det ikke kun er blevet en hindring for cykling, men også for udviklingen af brugen af den.
Ifølge en undersøgelse foretaget af Fédération des usagers de la bicyclette (FUB) bliver der hvert år stjålet 400.000 cykler i Frankrig, hvoraf størstedelen er bycykler, der er låst inde med låse af dårlig kvalitet. Disse tyverier finder sted overalt: 52 % i det offentlige rum (parker, fortove, stationer osv.) og 48 % i private hjem (gårdspladser, aflåste cykelrum, garager, skabe osv.).
Kilde: Impact économique et potentiel de développement des usages du vélo en France 2020.
Næsten en fjerdedel af de cyklister, der har været udsat for tyveri, anmelder det ikke til politiet, da de er afskrækket af den lave sandsynlighed for, at det lykkes, og de har en tendens til ikke at købe en ny cykel eller nedgradere den.
Omkring 150.000 cykler om året (40 %) bliver fundet efterladt. Men kun 3 % bliver returneret, fordi det er umuligt at identificere og verificere ejeren.
Kilde: FUB
Der findes forskellige måder at sikre cykler på markedet, herunder stadig mere effektive låse (såsom U-låse eller kæder med armering, som giver stadig højere sikkerhedsniveauer) og specifikke cykelforsikringer, som kan være meget nyttige, ikke kun i tilfælde af skader efter en ulykke, et fald eller brud på cyklen, men også til at refundere en del af købsprisen i tilfælde af tab eller tyveri.
Disse foranstaltninger var dog stadig utilstrækkelige til at skabe en konkret og varig løsning. Loi d'Orientation des Mobilités (LOM), der blev vedtaget i 2019, omsætter en af forpligtelserne i Plan Vélo til obligatorisk mærkning af cykler fra 2021.
Cykelmærkning er en national forpligtelse fra 1. januar 2021
Dette direktiv, der blev offentliggjort i dekret nr. 2020-1439 af 23. november 2020 i Journal Officiel, er specificeret i en bekendtgørelse, der blev offentliggjort den 29. december 2020.
Med henblik på at intensivere kampen mod tyveri, handel og ulovligt videresalg af cykler vil alle nye cykler og EAB'er (undtagen børnecykler under 16 tommer, trailere og scootere), der sælges af en detailhandler, være underlagt obligatorisk identifikation fra 1. januar 2021. Fra 1. juli 2021 vil denne forpligtelse også blive udvidet til at omfatte salg af brugte cykler af professionelle.
Til dette formål har FUB og Union Sport et Cycle oprettet APIC (Association de Promotion et d'Identification des Cycles et de la Mobilité́ Active), som fremover vil være ansvarlig for at administrere den unikke nationale fil over identificerede cykler (FNUCI), hvis automatiserede behandling overholder betingelserne i loven af 6. januar 1978 vedrørende informationsteknologi, filer og friheder.
Flere organisationer, der tilbyder mærkningsløsninger, er godkendt af den franske regering:
Flere organisationer, der tilbyder mærkningsløsninger, er godkendt af den franske regering:
Bicycode
Bicycode blev oprettet af FUB i 2004 og er en af pionererne på området med en selvklæbende etiket.
Auvray og Speed Marking-systemet med indgravering.
Denne beskyttelse består i at indgravere identifikationsnummeret 2 eller 3 steder på cyklen (stel, batteri, motor osv.). Denne impulsgravering sikrer en vis æstetisk kvalitet, men bør undgås på skrøbelige rammer, især dem, der er lavet af kulstof.
Recobike
Dette system indkapsler sikkerhedsindsatsen (mærkningen) i et lag af højtydende harpiks ved hjælp af en indsprøjtningsproces, der kun tager et par minutter. Denne teknik gør det muligt at svejse tyverisikringen kemisk fast til din cykels stel.
Paravol
Et tyverisikret akryl- og lasergraveret klistermærke. Dette klistermærke har en QR-kode, der linker til cyklens detaljer på Paravol.org. Hvis cyklen bliver købt eller fundet, skal du blot scanne QR-koden for at få adgang til det forfalskningssikre ejercertifikat, som angiver dens status (stjålet / mistet / ikke stjålet) og advarer ejeren eller Paravol, så cyklen kan returneres.
En registreret cykel betyder en beroliget og beskyttet cykelejer!
Vi kan allerede høre dine spørgsmål herfra: "En mærkning på min cykel, hvad betyder det?
Hvilken type mærkning?
Og hvor skal den sidde?"
Og dine kommentarer: "Faktisk vil min nye cykel ikke kunne lide det, og det vil jeg heller ikke, undskyld! Jeg kan godt lide min cykel, som den er: sober og overskuelig. At tilføje et farvet klistermærke midt på stellet er udelukket ...".
Men hvis uheldet er ude, og din yndlingscykel bliver stjålet, vil du gerne have, at den bliver fundet hurtigt og returneret til dig i god behold, ikke sandt?
Så selv om mærkning betyder, at du må gå på kompromis med stellets æstetik, skal du huske på, at en mærket cykel er en cykel, der er registreret i en national database. Det betyder, at den hurtigt kan returneres efter tyveri, men også videresælges på behørig vis takket være et officielt ejercertifikat.
At identificere en cykel ved at mærke den er betryggende for cyklisten og har også en stor afskrækkende effekt, da tyvene får sværere ved at videresælge dem i fremtiden. Og tallene taler for sig selv: Cykelidentifikation reducerer risikoen for tyveri med 30 %!
Hvordan virker det så?
Hvordan virker mærkning?
For at bekæmpe den virkelige plage, som cykeltyveri er, bruges mærkning til at forbinde cyklen med dens ejer ved hjælp af et unikt, standardiseret nummer, som forhandleren refererer til i en national database (FNUCI), der er tilgængelig online, og også via de enkelte godkendte operatørers egne platforme.
Hvis cyklen bliver fundet af politiet, en lokal myndighed eller endda en privatperson, kan ejeren af den pågældende cykel kontaktes, og cyklen returneres til ham eller hende.
Når man køber en brugt cykel, hvilket for det meste sker af privatpersoner, kan køberen også kontrollere, at cyklen ikke er stjålet, for at undgå at blive ufrivillig medskyldig i at modtage stjålne varer.
Hvordan identificeres cyklen?
Først og fremmest skal mærkningsprocessen sikre, at den er permanent og uforanderlig.
Identifikatoren, der består af alfanumeriske tegn, placeres på stellet (undtagen under særlige omstændigheder) og skal være let at læse, når cyklen er parkeret eller endda i brug. Det er en slags cykelregistrering, men mere diskret!
Omkostningerne til cykelidentifikation afholdes ofte af kunden, selv om de nogle gange kan dækkes af sælgeren, og de varierer afhængigt af den valgte godkendte mærkningsløsning (Bicycode, Paravol, Recobike osv.).
Oplysningerne om cyklen (især serienummeret) og ejeren (efternavn, fornavn osv.) registreres på købsfakturaen og på den godkendte operatørs platform af forhandleren, når den nye cykel sælges. Den godkendte operatør skal derefter sende den nye ejer hans eller hendes adgangskoder. Den nye ejer kan derefter logge ind og udfylde sine profiloplysninger eller tilføje fotos af sin cykel, hvis han eller hun ønsker det, eller opdatere dem, hvis det er nødvendigt (tab, videresalg).
De autoriserede operatører vil på deres side løbende sende oplysninger til APIC, som registrerer dem i den nationale database, som de administrerer. Cyklen vil derfor være identificerbar og kunne returneres hele livet. APIC's rolle er at gøre det lettere at anmelde tab eller tyveri og finde cyklen igen via sin digitale platform til centralisering af oplysninger.
Denne unikke nationale fil med identificerede cykler er intet andet end en database, der indeholder :
- personlige oplysninger om cykelejeren (for- og efternavn eller firmanavn, telefonnummer, e-mailadresse) og visse valgfrie oplysninger (fødselsdato osv.)
- data, der beskriver cyklen og dens status (i brug, stjålet/tabt, ude af brug/ødelagt, leder efter en ejer, til salg, ude af værksted) og valgfrie data om cyklen (serienummer på batteri, motor, fotos osv.).
Disse data er tilgængelige for :
- Politi, gendarmeri og toldvæsen;
- Kommunale politibetjente, landbetjente og kommunalt personale, der er tilknyttet hittegodstjenesten, og som er autoriseret af borgmesteren i deres kommune;
- Personer, tjenester eller organisationer, der hjælper med at identificere cykler;
- Pund;
- Direktør for den centrale administration med ansvar for transport og mobilitet eller dennes repræsentanter.
Dataene i den fælles nationale fil må ikke bruges til kommercielle formål, men kan bruges til statistiske formål.
Mærkning
hos Probikeshop
Probikeshop har indgået et samarbejde med operatøren PARAVOL, som blev godkendt af det franske ministerium for økologisk omstilling og APIC i februar 2021.
Paravol-mærkaten, som er den løsning, Probikeshop har valgt, er en enkel måde at identificere en cykel på uden nogen form for ekstern indgriben. Det udgør ingen risiko for cyklen, da det ikke indebærer nogen fysisk eller kemisk behandling af stellet.
Dette meget lille klistermærke (kun 50x22 mm) er særligt modstandsdygtigt over for rivning, UV og dårligt vejr på grund af dets materiale (akrylat) og dets lasergravering.
Ofte stillede spørgsmål
- Hvor bliver mærkningen placeret?
Klistermærket sættes direkte på stellet. Vores teknikere og cykelmontører er instrueret i at gøre deres yderste for at respektere cyklens æstetik, samtidig med at mærket er klart synligt for hurtig identifikation.
Mærket placeres altid på bagsiden af sadelrøret.
Hvis det ikke er muligt (i undtagelsestilfælde), sættes det på forsiden af sadelrøret. - Hvor meget vil mærkningen koste mig?
Mærkningen er gratis for dig! Probikeshop har besluttet at tilbyde dig denne service for at støtte lanceringen af denne nationale foranstaltning.
- Hvor kan jeg finde mine oplysninger?
Paravol sender dig dit ejercertifikat og dine login-oplysninger via e-mail. Hvis og når du ønsker det, kan du logge ind for at udfylde eller ændre oplysningerne om din cykel (status, fotos osv.) eller om dig selv (adresseændring osv.).
Al dokumentation vedrørende din cykel står til din rådighed og kan konsulteres og downloades i dit personlige område på webstedet paravol.org.
Ejerbeviset er forfalskningssikkert, fordi det indeholder et foto af cyklen og QR-koden for varen, som kan kontrolleres ved at scanne den på Paravols hjemmeside. Certifikatet er et officielt bevis på ejerskab og skal bruges, når du videresælger din cykel, eller hvis du får den tilbage efter tyveri eller tab.
- Min cykel er mærket, hvordan får jeg adgang til mit kundeområde?
Probikeshop har registreret dig hos Paravol ved hjælp af de oplysninger, du gav, da du afgav din ordre. Paravol, vores godkendte operatør, er ansvarlig for at sende dig alle de nødvendige oplysninger via e-mail og et link til at oprette forbindelse til din profil. Glem ikke at tjekke din spam-mappe, hvis du ikke finder e-mailen i din indbakke!
Hvis du mister din adgangskode, skal du ikke bekymre dig. Du kan nulstille den, når du vil. Hvis du tror, at din e-mailadresse er forkert, skal du heller ikke gå i panik! Send en e-mail til contact@paravol.org.
- Jeg har et Paravol-tag, som jeg ikke kan aktivere, hvad skal jeg gøre?
Probikeshop har sandsynligvis allerede identificeret dig. Tjek, at du ikke har en konto ved at nulstille din adgangskode. Det kan ske, at din mærkning endnu ikke er blevet aktiveret. I så fald kan du sende en e-mail til contact@paravol.org med angivelse af din kode og navnet på forhandleren (Probikeshop), så de kan tage de nødvendige skridt.
- Hvad skal jeg gøre, hvis min cykel bliver stjålet?
Hvis du er blevet udsat for tyveri, skal du handle med det samme. Gå direkte ind på din Paravol-konto, anmeld tyveriet og opdater status. Det er hurtigt, nemt og effektivt!
Paravol har oprettet den første nationale database, der forbinder en cykels serienummer med dens ejer, og som kan konsulteres af samfundet, samtidig med at anonymiteten beskyttes. Denne database gør det muligt at fremskynde returprocessen med hjælp fra lokalsamfundet.
- Min cykel er blevet fundet! Hvordan returnerer jeg den?
Hvis cyklen er fundet og identificeret, vil Paravol kontakte ejeren for at organisere tilbageleveringen af cyklen så enkelt som muligt.
Afhængigt af tilfældet vil cyklen blive returneret personligt til ejeren eller via en Paravol-partner.
Paravol dækker udgifterne til tilbagelevering af cyklen op til maksimalt 50 euro.
- Hvad sker der i tilfælde af salg eller ejerskifte?
I tilfælde af videresalg mellem privatpersoner skal ejeren afgive erklæringen til den godkendte operatør, der har leveret identifikatoren, og give køberen de oplysninger, der er nødvendige for at få adgang til filen, så han kan registrere sine nye personlige oplysninger.
- Hvad sker der, hvis cyklen genbruges eller destrueres?
Når en ejer skiller sig permanent af med sin cykel, skal han/hun afgive en erklæring til den godkendte operatør, der har givet ham/hende identifikatoren. Operatøren vil derefter slette ejerens personlige data på en sikker måde inden for 24 timer.