Begyndelsen på Haibike-eventyret
Mærket blev lanceret i 1995 af Felix og Susanne Puello. På det tidspunkt var Susanne Puello administrerende direktør for Winora Group - en af verdens største cykeldistributører, som blev udskilt fra Engelbert Wiener-virksomheden, der blev grundlagt af hendes oldefar. I starten blev cyklerne solgt under navnet Winora, men det blev hurtigt ændret til Haibike. I de følgende år fortsatte mærket med at udvikle sin teknologi og udvide sit sortiment.
Verdens første elektriske mountainbike
Forløberen for den elektriske mountainbike, HaibikeeQXDuro, blev præsenteret på Eurobike 2010. Den blev en øjeblikkelig succes. Konceptet med den omvendte motor og den oprindelige styling blev kopieret mange gange. Den oprindelige serie består af fire modeller (Fully, Hardtail, Cross & Trekking).
Samtidig blev Haibike den første producent i verden, der indførte gravity-moulding-teknologi. Denne proces, som stammer fra motorcykelindustrien, gør det muligt at producere komplekse dele og komponenter, som er særligt stærke og præcise, samtidig med at de er lette. Den vigtigste anvendelse af denne teknologi er i motorophænget, som udgør hjertet af rammen. Siden da er denne teknologi blevet brugt af mange konkurrenter.
Udvikling af sortimentet
Sortimentet er udvidet til elleve modeller med yderligere varianter. Blandt modellerne er eQ XDuro 29, en elektrisk mountainbike, der kombinerer to store trends: 29-tommer hjul og EAB. På Eurobike 2011 præsenterer Haibike XDuro Race, som er resultatet af forskning i designet af en hurtig elektrisk racercykel. Positiv feedback fra eksperter og professionelle samt positive testkørsler fik Haibike til at udvikle en serieproduceret elektrisk racercykel til 2014-sæsonen, hvilket markerer starten på en ny kategori af hurtige landevejscykler.
Første AllMountain
og første Speed-cykel
Sortimentet vokser til at omfatte 17 modeller, herunder den første elektriske AllMountain, som med sine 150 mm vandring baner vejen for den fremtidige trend med elektriske cykler med stor vandring.
For første gang præsenterer Haibike også en hurtig 45 km/t EAB, XDuro Trekking S."eQ"-partiklerne er blevet droppet, og navnet "XDuro", en krydsning mellem X-Cross og Enduro, bliver det eneste modelnavn.
Haibike introducerer motorskoen
Haibike præsenterer et helt nyt sortiment. Med 37 modeller og et væld af innovationer: en ny motorisering, en helt ny aluminiumsplatform, den dobbelte bøjning i overrøret, den vinklede placering af støddæmperen og motorskoen. Denne komponent beskytter motoren mod skader og ridser. I modsætning til de første XDuro-cykler, hvor motoren var integreret i stellet med hovedet nedad, er den nye motor monteret under stellet og ville ikke være beskyttet uden motorholderen. Efterfølgende tog flere og flere mærker motordækslet til sig, og det blev efterhånden kendetegnende for de sporty VTTAE'er.
Den første elektriske enduro
i historien
Samme år blev der lanceret en elektrisk cykel, som skulle revolutionere markedet: XDuro Nduro. Med sin 180 mm vandring åbnede den op for, at unge mennesker kunne begynde at dyrke sport på en ny måde.
I 2013 blev der også lanceret landevejsmodeller, som overførte XDuro-filosofien til landevejen. Resultatet var XDuro Race, den første masseproducerede elektriske racercykel, og Superrace, en hurtig elektrisk racer.
Vi præsenterer Haibike SDuro
XDuro har nu fået en lillebror: HaibikeSDuro med en ny Yamaha-motor, som præsenteres eksklusivt af Haibike. Takket være sin håndtering, pålidelighed og lave pris blev SDuro en øjeblikkelig succes, som bragte Yamaha-motoren op på andenpladsen blandt de vigtigste drivlinjer.
I 2014 kom også den første elektriske mountainbike med elektronisk affjedring og den første elektriske all-suspension carbon med en central motor.
Første elektriske DH-cykel
Med XDuro Dwnhll Pro præsenterer Haibike en DH-cykel udstyret med en kraftig motor, der muliggør det hidtil utænkelige: en ægte downhill-cykel, som rytteren lige så let kan klatre på uden lift eller shuttle. Alle barrierer er fjernet, og der er åbnet op for en hidtil uset legeplads.
Lancering af eConnect-systemet
Med eConnect forbinder Haibike elektriske mountainbikes og tilbyder hidtil usete digitale muligheder. En lille enhed indbygget i cyklen sender og modtager data, hvilket bl.a. muliggør GPS-tyverisikring, geolokalisering af cyklen, registrering af ruter og eksport af data. Alle oplysninger vises og administreres via en særlig applikation. Haibike var den første til at bane vejen for intelligente cykler.
Samme år designede Haibike sin egen frempind, så skærmen kunne indbygges og sikre rene linjer og optimal beskyttelse i tilfælde af fald.
Præsentation af det modulære skinnesystem (MRS)
og InTube-batterikonceptet
Modular Rail System (MRS) gør det hurtigt og nemt at montere forskelligt tilbehør direkte på cyklen. En monteringsskinne er integreret i skrårøret, så f.eks. en vandflaske eller en cykeltaske kan placeres i den ideelle position.
Det integrerede batterikoncept (IBC), som fås på mange modeller i serien, giver et nyt niveau af integration, æstetik og funktionalitet.
Lancering af FLYON-konceptet
Haibike runder et hjørne i 2019 med introduktionen af et komplet system bestående af stel, motor og batteri, som giver et hidtil uset niveau af integration og topydelse.
Konceptet hedder FLYON og findes i XDuro NDuro, AllMtn, AllTrail og Adventr.
Alle Haibike-modellerInspirerende 'Haibike-helte'
Mærket har også omgivet sig med ekstraordinære personligheder, som alle er blevet overbevist af de elektriske modeller. Freeriders, redningskørere og eventyrere - deres profiler er lige så værdifulde som deres erfaringer.
Som sande pionerer har de hver især skubbet grænserne for deres maskiner og bidraget til anerkendelsen af en simpel sport som en sport i sin egen ret.
Sam Pilgrim
Ledsaget af sin XDURO begiver englænderen sig ud på de mest udfordrende stier, afprøver nye tricks og laver nogle store hop, som tidligere var sjældne inden for elektrisk mountainbiking. Han er meget aktiv på YouTube og har også deltaget i forskellige events på FMB World Tour.
Andi Wittman
Andi anses for at være en af verdens bedste dirt bike-ryttere og rekordholder i højdespring (5,60 m), men opdagede elcyklerne efter et alvorligt fald. Tyskeren er fast besluttet på at genvinde alle sine evner og vil i første omgang bruge elcyklen som en simpel "moralsk støtte", før han definitivt tager den til sig som sin daglige træningspartner.
Maximilian Semsch
Maximilian er en umættelig eventyrer, og i 2012 tog han på en komplet rundtur i Australien - i alt 16.000 km - efter allerede at have nået Singapore fra München et par år tidligere. Denne gang valgte han dog en elektrisk cykel og gennemførte sin rejse på 187 dage, hvor han overvandt alle vanskeligheder. I dag fortsætter han med at udforske nye horisonter, altid ledsaget af sin Haibike.