Måske er du på udkig efter en gravelcykel , der kan tage dig med på eventyr på veje og stier... Vi vil gerne gøre dig opmærksom på, hvor vigtigt det er at vælge den rigtige drivlinje for at få en god tur på vejen og andre steder. Med det rigtige gear vil du være i stand til at opretholde en ideel pedalkadence på alle dine udflugter.
Rutetype, kørselstype, terrænets sværhedsgrad, konditionsniveau, enkelt eller dobbelt drivlinje... Probikeshop kan hjælpe dig med at vælge den drivlinje, der passer bedst til din Gravel-kørsel.
Hvorfor vælge en specifik Gravel-drivlinje?
Som den centrale komponent i din Gravel-cykel skal drivlinjen kombinere flere kvaliteter: pålidelighed, effektivitet og styrke. Den skal kunne klare alle typer terræn: rullende, glat, sprødt, teknisk, mudret osv.
Mere pålidelige, mere effektive drivlinjer til gravelcykler
Det er fuldt ud muligt at vælge en drivlinje til landevejscykler, som er kompatibel med gravelcykler. Men et specielt tilpasset system giver dig større enkelhed, pålidelighed og effektivitet. Kort sagt reagerer det nøjagtigt på terrænets og disciplinens begrænsninger.
Specialiserede cykeltransmissionsmærker tilbyder 100 % Gravel-systemer med optimerede komponenter. Gravel-skiftere kombinerer landevejs- og mountainbike-teknologier. Gravel-gearene er designet lidt anderledes end landevejsgearene for at forbedre grebet på styret.
Gearudveksling optimeret til gravelkørsel
Spørgsmålet om gearudveksling er uden tvivl det vigtigste. Gennemsnitshastigheden på en Gravel-tur er lavere end på en landevejstur og højere end på en mountainbike-tur. Sammenlignet med en mountainbike er den forreste klinge på en Gravel større, og kassettens amplitude er reduceret.
Gravel-drivlinjer fås i versioner med enkeltskive eller dobbeltskive (Sub-Compact kranksæt). Du har et bredt udvalg af kombinationer af kædehjulstænder og af kassettens amplitude og tandhjulsafstand.
Valget af konfiguration (enkelt eller dobbelt) og gearforhold (klinge- og kassettefortanding) afhænger af dit niveau af Gravel-kørsel.
De største aktører på markedet for Gravel-drivlinjer: Sram, Shimano og Campagnolo
Her finder vi de vigtigste mærker inden for cykeldrev: Sram, Shimano og Campagnolo. Shimano var de første til at lancere en 100 % Gravel-drivlinje med deres GRX-gruppesæt, der udkom i 2019.
Shimano GRX
SHIMANO GRX-drivlinjen er specielt designet til trail-kørsel. Den er effektiv, pålidelig, støjsvag og stabil. Den fås i versioner med enkelt- og dobbeltskiver og i 4 intervaller:
GRX-bagskifteren bruger Shadow RD+ kædestabilisator, som begrænser kædehop og raslen. Håndtagene er blevet redesignet til et 100% Gravel-greb. Den strukturerede finish forbedrer grebet om kædehjulene. Bremsegrebets omdrejningspunkt er flyttet 18 mm højere op for at gøre det lettere at bruge bremsekaliberen.
Campagnolo Ekar
Campagnolo Ekar-drivlinjen er den eneste, der tilbyder et single-plate-system med en 13-speed kassette! Den hævdes at være den letteste drivlinje på Gravel-markedet.
Campagnolo Ekar-kranksættet fås med 4 kædehjulsmuligheder:
Ekar 13-speed kassetten fås i 3 versioner:
Sram XPLR
Sram XPLR drivlinjen er et kabelfrit, trådløst 12V single-plate system baseret på eTap-teknologi og AXS-tilslutning. Det bruger eksklusive komponenter:
Sram XPLR-systemet indeholder mærkets bedste teknologier, som f.eks. X-Sync fortanding, der garanterer optimalt kædeindgreb. Red XPLR-skifteren har Orbit-systemet, en silikonebaseret hydraulisk dæmper, der hjælper med at reducere kædens rystelser i vanskeligt terræn. Det reducerer også uønsket støj. Den elektroniske eTap-transmission sikrer hurtige og præcise gearskift.
Single-plate eller double-plate kranksæt?
Når du skal vælge din Gravel-drivlinje, er det første (og vigtigste) spørgsmål: Enkelt eller dobbelt klinge?
Fordelene ved enkeltkæderinge til gravelcykler
Enkeltkædesæt har en række fordele, først og fremmest i forhold til vægt og brugervenlighed. Ved at fjerne forskifteren og venstrehåndsskifteren sparer man nogle få gram på transmissionen. Uden forskifter hænger cyklen mindre fast i mudder, blade, kviste og så videre.
I marken har du kun ét håndtag at holde styr på, så du kan koncentrere dig fuldt ud om din kørsel. Hvis din Gravel-kørsel fokuserer på tekniske/konstruerede offroad-ruter, ligesom mountainbiking, er enkeltgear en interessant løsning. Du vil være mindre tilbøjelig til at fare vild i gearskift ved overgange.
Men vær forsigtig med afstanden og amplituden på tandhjulene. Med større kassetter - op til 13 gear - er en enkelt drivlinje tilstrækkelig til relativt jævne og tilgængelige ruter. Men hvis du skal klare svære stigninger, kan du komme til at mangle fleksibilitet i pedalerne. Mere generelt er enkeltgear bedst egnet til cyklister med et godt konditionsniveau.
Fordelene ved en dobbelt drivlinje til gravelkørsel
Den første fordel ved den dobbelte klinge er, at den giver et større udviklingsområde i begge ender af kassetten. Du vil klatre mere jævnt og finde det rigtige gearforhold til hurtige asfaltstrækninger.
Den dobbelte drivlinje er et interessant valg for cyklister, der er kommet til Gravel, men som stadig har landevejens ånd. De vil være i stand til at køre effektivt med den rigtige gearing og finde den ideelle kadence til at bestige krævende stigninger med lethed. Med hensyn til mekanik hjælper den dobbelte klinge også med at optimere kædelinjen ved at undgå for hyppig brug af udvendige tænder.
I Gravel anbefales den dobbelte klinge til ruter med mange formål og den bedste balance mellem vej og bane. Det hjælper dig med at finde den rigtige rytme i stejlt terræn eller på lange bikepacking-ture. Denne konfiguration er bedst egnet til Gravel-ryttere på begynder- eller fritidsniveau.
Mekanisk eller elektronisk transmission?
Elektronisk transmission er nu meget udbredt på landevejen og giver flere fordele: brugervenlighed, præcision og hastighed. Et enkelt tryk på gearstangen ændrer øjeblikkeligt gearforholdet. Denne brugervenlighed er især værdsat på gravel-ture, hvor du har brug for at kunne tackle varieret terræn med større selvtillid. Desuden forenkler den elektroniske transmission vedligeholdelsen og lover langsommere slitage på dit udstyr.
På den anden side har komfort og smidighed en pris: Prisen på en elektronisk transmission er den største hindring for at købe den. Elektroniske fejl kan også være et problem. Men hvis du jævnligt holder øje med dit batteri, er der ingen grund til at løbe tør for strøm.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels
GRAVEL - Skiftende gear
-
SHIMANO GRX RX812 11-trins bagskifter
Sædvanlig pris 504,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
SHIMANO GRX RX810 11-trins bagskifter
Sædvanlig pris 840,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
SHIMANO GRX RX810 11-trins bagskifter
Sædvanlig pris 420,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
SRAM APEX 1 11-trins bagskifter
Sædvanlig pris 546,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
SRAM APEX XPLR 12V bagskifter
Sædvanlig pris 840,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
SRAM APEX XPLR AXS 12-trins bagskifter
Sædvanlig pris 2.101,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
CAMPAGNOLO EKAR GT 13V bagskifter
Sædvanlig pris 1.681,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af -
SHIMANO GRX DI2 RX815 11-trins bagskifter
Sædvanlig pris 2.269,00 DKKSædvanlig prisPris pr. enhed af