Hvilket dæktryk skal jeg bruge til mine cykeldæk?

Hvilket dæktryk skal jeg bruge til mine cykeldæk?

En cykels dæk er dens eneste kontaktpunkter med jorden. Det er derfor vigtigt at justere dæktrykket, især ved off-road-kørsel (mountainbike, grus), da dækkenes opførsel har direkte indflydelse på cyklens. Mellem komfort, ydeevne og vejgreb er det vigtigt at justere trykket for at finde den bedste balance på jorden i henhold til dine forventninger og din kørestil.

Probikeshop rådgiver dig om, hvordan du pumper dine cykeldæk til det rigtige tryk, og specificerer de specifikke begrænsninger for de vigtigste cykelpraksisser (MTB, Gravel, Road, Urban/TCV).

Hvilket dæktryk skal jeg bruge til mine mountainbikedæk?

På en muskel- eller elektrisk mountainbike er justering af dæktrykket et grundlæggende spørgsmål. Korrekt oppumpede MTB-dæk giver det bedste kompromis mellem komfort, trækkraft og vejgreb. Dårligt oppumpede MTB-dæk har derimod en betydelig indvirkning på cyklens kontrol og ydeevne, uanset hvor god den måtte være.

Indstilling af dæktryk på mountainbikes: alle de kriterier, der skal tages hensyn til

  • Rytterens vægt ;
  • Terræn (tørt, rullende, stenet, mudret osv.);
  • Monteringstype (tubetype eller tubeless);
  • Fælg- og dækprofil (fælgbredde, dækbredde, aggressive pigge, forstærket karkasse);
  • Type mountainbike (muskel eller elektrisk);
  • Rytterens niveau (aggressiv eller fritid).

Indstilling af dæktryk på mountainbikes: vigtige punkter at huske

  • Følg altid producentens anbefalinger om minimumstryk/maksimumstryk;
  • Jo større rytterens vægt er, desto højere skal trykket være;
  • Jo større dækkets volumen/diameter er, desto mindre skal trykket øges;
  • Slangeløse dæk giver dig mulighed for at køre med lavere tryk (ingen risiko for slangebid);
  • Hvis dækkets karkasse er forstærket (mere stiv), kan det køre bedre ved lavt tryk;
  • Tillad 0,1 eller 0,2 bar mere til bagdækket end til fordækket;
  • Sammenlignet med en muskuløs mountainbike (samme rytter, samme kørestil) har en elektrisk mountainbike brug for et højere dæktryk.

Justering af dæktryk på mountainbikes: find den rigtige pasform

Bortset fra disse stærke ideer er der ingen formel guide til dæktryk på mountainbikes, der dækker alle profiler og alle former for kørsel. Du vil uden tvivl finde specifikke råd på hjemmesiderne for de dækproducenter, du er interesseret i, men de angivne værdier er altid kun vejledende. Justering af dæktryk på mountainbikes er en individuel proces, som giver masser af plads til erfaring i terrænet.

Et godt udgangspunkt er at indstille et basistryk, f.eks. 2 bar bagpå og 1,8 bar foran. Denne indledende indstilling kan øges, hvis rytteren er tungere end gennemsnittet, hvis dækkets tværsnit er mindre end 2,2", hvis terrænet er ret kuperet, eller hvis du kører på en VTTAE. Omvendt kan du sænke trykket, hvis rytteren er let, dækket er klodset, karkassen er stiv, eller dækket er slangeløst.

Denne indledende "teoretiske" indstilling afprøves derefter i marken. På en testbane, der svarer til dine sædvanlige køreforhold, skal du vurdere cyklens opførsel. Ideen er at finde det bedste kompromis mellem komfort, ydeevne og kontrol, og frem for alt at undgå problemer med undertryk (en følelse af "uklarhed", når man læner sig) og overtryk (cyklen hopper over forhindringer). Det er en god idé at tage en præcisionsmanometer med og notere de tryk, du bruger efter testen.

Her er et par eksempler på dæktryk for mountainbikes, så du kan finde dine egne referencer:

  • 29" x 2,2" dæk - Slangeløs montering - Rytter 74 kg: tryk for/bag 1,6 bar / 1,8 bar ;
  • 29" x 2,6" dæk - Slangeløs montering - VTTAE-rytter 105 kg: tryk for/bag 1,9 bar / 2,1 bar ;
  • 27,5" x 2,0" slangeløse dæk - rytter på 100 kg: tryk for/bag 2,4 bar / 2,7 bar.

Hvilket dæktryk skal jeg bruge til mine Gravel-dæk?

Gravel er en hybridsport mellem mountainbike og landevejscykling, der minder om cykelcross. En gravelcykel kører i forskelligt terræn, hvor rullende veje og spor veksler med sprødt (stenet, rødder i skoven) eller utæt (grus) underlag, som er blødt og løst i vådt vejr.

Grusdækkenes egenskaber bestemmer i høj grad cyklens evner i offroad-terræn. Det første skridt er at vælge den rigtige dæktype med et mere eller mindre aggressivt slidbanemønster og pigge. Det andet trin er at pumpe dækkene op til det rigtige tryk.

Grusdæk, som oftest bruges på spor eller single-track, er bredere end landevejsdæk (op til 50 mm i tværsnit, eller endnu mere for 650-størrelser). De kan normalt monteres slangeløst. Sammenlignet med landevejsdæk har gravel-dæk et lavere dæktryk, hvilket forbedrer komforten, vejgrebet og trækkraften.

Justering af dæktryk til gravel: kriterier at tage hensyn til

Dette er de grundlæggende kriterier for oppumpning af cykeldæk:

  • Rytterens vægt (glem ikke vægten af cykeltaskerne i en bikepacking-konfiguration);
  • Terrænet (hårdt, rullende, løst, blødt, vådt, mudret, gruset, stenet osv.);
  • Monteringstype (tubetype eller tubeless);
  • Dækprofil (dækbredde, pigge).

Korrekt oppumpning af dine gravelcykeldæk

For at pumpe dine gravel-dæk korrekt er der et par grundlæggende punkter, du skal huske:

  • Følg producentens anbefalinger om minimumstryk/maksimumstryk;
  • Jo større vægt rytteren (og eventuel last) har, jo lavere kan trykket være;
  • Jo bredere eller mere omfangsrigt dækket er, jo lavere skal trykket være;
  • Et slangeløst dæk giver dig mulighed for at køre med et lavere tryk - du kan forvente at betale omkring 0,5 bar mere for et slangeløst dæk (med en indvendig slange);
  • Fyld altid lidt mere tryk på bagtil (ca. 0,5 bar mere end foran).

Optimal oppumpning betyder, at du trygt kan køre på din gravelcykel i flere timer på forskellige overflader uden at blive overfaldet eller få blå mærker på skrøbelige strækninger. I mangel af affjedring fungerer gravel-dæk som naturlige støddæmpere: De skal absorbere bevægelser i underlaget så godt som muligt. For højt dæktryk kan være katastrofalt på vanskelige veje, hvor du vil mærke hvert eneste stød fra terrænet. Du bør også undgå for lidt luft i dækkene, da du mister ydeevne og øger risikoen for at punktere eller slå fælgen.

I gravel gælder det om at finde en god balance mellem komfort og performance. Du kan basere dig på et gennemsnitligt tryk inden for det område, som producenten anbefaler, og som du kan justere i forhold til din vægt og det kommende terræn. Du bør øge trykket, hvis ruten er ret rullende (med omkring 0,5 bar mere end den gennemsnitlige startværdi), og sænke det, hvis terrænet er vanskeligt, sprødt eller vådt (-0,5 bar). Disse tryk, der er indstillet i starten, bør ændres, hvis felttesten ikke er overbevisende.

For grusdæk er det at finde det rigtige tryk et spørgsmål om kompromis, især hvis din udflugt ikke er domineret af et bestemt tema (rullende hård jord / mudret sti / sprødt terræn ...). Men hvis din kørestil er klart defineret, er her et par grundlæggende dæktryk (som skal forfines i forhold til din vægt og dækbredde), der kan hjælpe dig med at finde den rigtige indstilling:

  • Grus på hårdt/rullende terræn: mellem 3,5 og 5 bar (slangeløs montering) ;
  • Grus på mudret underlag: fra 2 bar (slangeløs).

Hvilket dæktryk skal jeg bruge til mine landevejscykeldæk?

På en landevejscykel er spørgsmålet om dæktryk primært relateret til hastighed, men komfort og vejgreb må ikke overses. I flere år har tendensen været bredere dækprofiler (25, 28, 30 mm), som giver større komfort uden at reducere ydeevnen.

Den udbredte brug af landevejscykeldæk med 25 og 28 sektioner har ført til en revision af dæktryksvanerne. Vi kører nu med lavere dæktryk og undgår at overpumpe vores dæk. Bredere dæk og lavere dæktryk giver en klar fordel med hensyn til komfort, især hvis du skal køre i flere timer på ujævne veje.

Alle kriterierne for korrekt dæktryk på landevejscykler

  • Rytterens vægt ;
  • Dækkets bredde;
  • Typen af cykling (fritid, konkurrence);
  • Monteringstype (tubetype, tubeless, tubular);
  • Dækkets kvalitet (udholdenhed, konkurrence);
  • Vejforhold (tørt, vådt);
  • Et særligt tilfælde: kørsel på brostensbelagte strækninger.

Hvordan pumper du dine landevejscykeldæk korrekt?

Ideen er altid den samme: At finde det rigtige dæktryk er en individuel sag, der afhænger af din profil, din kørestil, dit udstyr og dine personlige følelser. En cyklist af standardstørrelse (ca. 75 kg) kan bruge "10 %-teorien" (vægt divideret med 10) til at finde et godt grundtryk (7,5 bar). Lettere eller tungere personer end gennemsnittet kan tilpasse dette basistryk til mellem 7 og 8 bar. Ekstreme" størrelser bør altid passe på ikke at overskride de min/max-tryk, der er angivet på dæksiden. Det er op til dig at justere basistrykket i forhold til terrænet (perfekt eller ujævn vej), varigheden eller temaet for din udflugt (lang/komfortabel udflugt, hurtig udflugt med fokus på ydeevne).

Dæktypen har også indflydelse på trykket. Et "konkurrencedæk" vil altid kunne klare et højere dæktryk end et træningsdæk (eller et "udholdenhedsdæk"). Hvis vi tager en "tubetype"-montering som reference (dæk med slange), giver en "tubeless"-montering (uden slange) dig mulighed for at køre med lavere tryk (omkring -1 bar sammenlignet med tubetype), mens tubular-dæk giver dig mulighed for at øge trykket (omkring +1 bar sammenlignet med tubetype).

Når du kører på våde veje, skal du sænke det sædvanlige tryk på dine landevejscykeldæk (omkring -1 bar). Der er et helt særligt tilfælde: det anbefalede dæktryk til kørsel på brostensbelagte strækninger. På brosten har du brug for dæk, der er godt tilpasset, med et stort tværsnit (28, 30, 32 mm), som kan køres med lavt tryk (mellem 4 og 6 bar) for at sikre greb og forbedre komforten.

Hvilket dæktryk skal jeg bruge til mine by- og mountainbikedæk?

I byen og/eller på landevejen går vi generelt efter komfort. Bycykler og trekkingcykler er normalt udstyret med affjedring foran, men dækkene spiller også en rolle ved at absorbere ujævnhederne i terrænet. Dækkene på citybikes, mountainbikes og trekkingcykler er generelt brede og ret voluminøse, så de kan klare et ret lavt dæktryk.

Kriterier, der skal tages i betragtning ved oppumpning af dæk til citybikes, trekkingcykler og mountainbikes

  • Cyklistens vægt og vægten af lasten (cykeltasker, barnesæde);
  • Dækkets bredde/volumen;
  • Ruten: vej, bane, blandet;
  • Vejrforhold: tør eller våd overflade, ekstrem kulde;
  • Cykeltype: mountainbike eller elcykel.

Hvordan pumper du dine by- og trekkingcykeldæk korrekt?

Først og fremmest skal du sikre dig, at du overholder det interval for minimums- og maksimumstryk, som producenten har godkendt (oplysningerne står på dækkets side). Dernæst skal du se på de sædvanlige hovedkriterier: cyklens vægt (rytter og last), dækkets profil (bredde, volumen) og rutens beskaffenhed (vej og cykelsti, jord- og/eller grussti, blandet vej- og baneterræn). Baseret på disse data kan du justere trykket inden for det tilladte område.

Du bør altid pumpe dækket mere op, hvis du kører på en elbil, eller hvis du udelukkende kører på veje og cykelstier. Du skal sætte mere tryk på bagdækket, hvis bagagebæreren er optaget af en bæresele eller fyldt med fulde tasker.

Ballondæk findes ofte på elektriske bycykler, som har en særlig stor volumen (over 50 mm i tværsnit). Denne type dæk er designet til at fungere ved lavt tryk, omkring 4 bar.

Som altid skal du stole på dine sanser: Hvis dine dæk har for højt tryk, vil du mærke hvert eneste bump på vejen eller stien, og din tur bliver hurtigt ubehagelig. Omvendt vil cyklen med for lavt dæktryk mangle fart, manøvredygtighed og reaktionsevne - og du vil mærke en negativ indvirkning på batteriets opladning i tilfælde af en EAB. Og glem ikke at tage lidt af trykket, før du kører ud i regnvejr (-0,5 til -1 bar), så du bevarer et godt vejgreb.

FAMILIE - CYKELPUMPE