Hvordan vælger du din elektriske VTC?

Elcyklen er nu et reelt alternativ til bilen, når det gælder bykørsel, og den er også en vidunderlig måde at komme væk fra det hele på. Den er mere miljøvenlig, mere støjsvag, hurtigere og bedre for dit helbred. Og blandt de mange typer elcykler er der VTC'en: en "tohjulet", som er særlig populær på grund af sin alsidighed.

HVAD ER EN VTC?

VTC 'en eller mountainbiken er den mest alsidige cykel, der findes! Den er komfortabel og praktisk og er en slags syntese af mountainbiken og den klassiske bycykel, der låner kvaliteter fra begge. VTC er en hybridcykel, en 2-i-1-cykel, en ægte allrounder, ideel til dem, der leder efter en enkelt model, der kan gøre deres daglige ture rundt i byen og til fritidsaktiviteter lettere.

På en VTC er rytterens position ret oprejst med styret på samme niveau som sadlen, så overkroppen ikke vippes for langt frem, og hovedet holdes højt i en sikker position, så rytteren kan være opmærksom på begivenhederne på vejen.

Som med klassiske citybikes og rejsecykler tilbydes stellet på den samme VTC-model meget ofte i en herreversion (diamant) og en dameversion (trapez) med et meget stejlt vandret rør for at gøre det lettere at træde over. Som hovedregel har VTC'er til mænd altid en svag hældning, hvilket gør dem lettere at skræve over og håndtere, især når man bærer last.

VTC-KOMPONENTER OG PERIFERIUDSTYR

Selv om der findes VTC'er på markedet med stive gafler, er den traditionelle praksis, at mountainbikes er udstyret med teleskopgafler med en vandring på mellem 50 og 100 mm afhængigt af terrænet. Nogle gafler er også udstyret med en lås for at optimere pedalerne på vejen.


Alle VTC'er er udstyret med 28-tommer hjul, der giver god ydelse og komfort på vejen, med meget alsidige dæk, der er tilstrækkeligt trange til at give effektivt greb på stierne. De fleste modeller leveres med skærme, bagagebærer og støtteben. Dette tilbehør gør VTC praktisk og alsidig: ideel til at køre ærinder, transportere små genstande, når man cykler rundt i byen, og give beskyttelse i dårligt vejr.


... OG HVAD MED ELEKTRISK UDSTYR?

MOTOREN

Motoren i en elektrisk VTC kan være placeret i forhjulet, i baghjulet eller i kranksættet.

Motorer i forhjulet var forbeholdt indgangsmodeller, og denne anvendelse er næsten ikke længere tilgængelig på modeller, der i øjeblikket er på markedet. Gaflen blev udsat for større belastninger, og forhjulet var mere tilbøjeligt til at skride ud på glatte overflader. Endelig kunne motorens tilstedeværelse i denne position også nogle gange have indflydelse på styringen, hvilket er grunden til, at producenterne er gået bort fra det.

Motorer placeret i baghjulet er ekstremt støjsvage og overfører kraften direkte til mere dynamisk kørsel. På den anden side gør de det sværere at fjerne baghjulet og flytte tyngdepunktet længere tilbage.

Den mest avancerede teknologi, der findes på langt de fleste modeller i dag, er den kranksætintegrerede motor. Denne løsning giver det bedste forhold mellem effektivitet og pålidelighed med optimal vægtfordeling, et lavt tyngdepunkt og en køreoplevelse, der minder meget om en konventionel cykel.

Motoreffekten er generelt 250 watt (maksimalt tilladt). Forskellen mellem motorerne ligger derfor hovedsageligt i drejningsmomentet (fra 40 til over 70 Nm for de kraftigste modeller), assistanceniveauet og motorens linearitet og progressivitet.

Konkret betyder det, at jo højere drejningsmoment, jo mere vil motoren garantere en livlig acceleration og en responsiv acceleration. På den anden side vil en høj grad af linearitet give samme niveau af komfort ved både lave og høje pedalhastigheder.

De største aktører i sektoren er Bosch - den historiske leder - Yamaha, Shimano, Continental, Fazua, Brose, Impulse og Bafang.

BATTERIET

På elektriske bycykler er batterietsplacering forskellig alt efter stellets form.

    • På trapez- eller diamantcykler er batteriet oftest placeret på stellets nederste rør, delvist integreret eller direkte integreret i stellet på topmodellerne, så den nye generation af EAB'er kan fremvise et rent design, der minder meget om muskelcyklernes.
    • På cykler med svanehals er batteriet generelt placeret enten på sadelrøret (for eller bag) eller på bagagebæreren.

Batteriets effekt, udtrykt i watt-timer, svarer til spændingen (i volt) ganget med kapaciteten (i amperetimer), idet man skal huske på, at jo højere effekt, desto større rækkevidde. Cykelbatterier har generelt en kapacitet på mellem 400 og 625 Wh. Til ture på et par dusin kilometer vil et batteri på 400 Wh være mere end nok. De kraftigste batterier vil være nyttige for krævende cyklister, der tilbagelægger lange afstande hver dag, eller til turcykler for at sikre god autonomi.

DEN INDBYGGEDE COMPUTER

For at kunne styre alle parametre i din motorisering er elcyklerne udstyret med en mere eller mindre omfattende cykelcomputer, alt efter hvilket mål du forfølger. Fra den enkleste og mest kompakte, der viser det vigtigste (hastighed, tilbagelagt distance, valgt assistanceniveau, batteriniveau) til den mest avancerede, der indeholder en GPS med navigationsfunktion, en Bluetooth-forbindelse og endda et USB-stik, kan du helt sikkert finde den model, der passer til dig, og husk, at det er muligt at udskifte den oprindelige computer for at opgradere til den næste serie.

HVILKEN ELEKTRISK VTC PASSER TIL MIG?

Som du kan se, er elektriske VTC'er et mere sporty og alsidigt alternativ til muskel-VTC'er eller andre bycykler. Takket være den behagelige kørestilling, de store 28-tommer hjul og det brede udvalg af gear kan du cykle på dem i byen, på landet og endda i skoven.

For at vælge den model, der passer til dig, er det vigtigt at overveje din kørestil, det udstyr og de komponenter, du får mest brug for, og den type affjedring og batteri, du vil bruge.

Urban VTC

Disse cykler fås med forskellige stelformer (diamant, trapez, svanehals) og tilbyder stor komfort med en oprejst kørestilling og fuldt udstyr (skærme, bagagebærer, belysning, stativ). Den elektriske VTC til bybrug er ideel til korte til mellemlange distancer med sine 28 tommer hjul. Sørg for, at teleskopgaflen har et låsesystem, eller vælg en VTC med stiv gaffel. Den manglende vandring vil forbedre cyklens reaktionsevne. Et batteri på 400 Wh eller 500 Wh er tilstrækkeligt til dette formål.

Sporty VTC

Tilbehør (skærme, bagagebærer osv.) er ikke afgørende for sportsorienteret fritidscykling. Cyklen bør være udstyret med en teleskopforgaffel og en optimeret drivlinje (enkelt eller dobbelt kædehjul med en stor kassette bagpå), der passer til profilen på dine udflugter. Vi anbefaler et batteri på over 500 Wh til lange ture.

VTC Touring

Til en afslappet dags- eller weekendtur bør VTC'en være godt udstyret med nyttigt tilbehør (bagagebærer, skærme osv.). Du kan nemt komme væk fra det hele ved at transportere dit campingudstyr og tilbehør i cykeltasker. Ideelt set bør du vælge et batteri på over 500 Wh for at få større autonomi.