Hvordan vælger jeg det rigtige smøremiddel og fedt til min cykel?

Hvordan vælger jeg det rigtige smøremiddel og fedt til min cykel?

Du udnytter weekenden til at forkæle din cykel. Den er rengjort og affedtet, den er helt ny og klar til at indtage de hårdeste veje og stigninger. Før du sætter dig op på cyklen, er der et sidste vigtigt skridt: at smøre de forskellige komponenter.

Det sikrer, at dit udstyr holder længere, at transmissionen og din pedalkraft kører problemfrit, og at støjen reduceres. Der findes mange produkter på markedet, og det er ikke altid let at vide, hvad der er bedst. Teflon eller silikone? Vådt eller tørt? Spray eller kapsel?

Smøremidler eller fedt? Hvad er forskellene?

Den største forskel mellem smøremidler og fedt ligger i deres konsistens: Fedt er designet til at sikre, at bevægelige dele fungerer korrekt, beskytte mod rust og begrænse slid, og har en tykkere konsistens og bruges bedst på indvendige dele, der ikke udsættes for ydre elementer som regn eller mudder.

Smøremidler er på den anden side mere flydende. Hovedformålet er at beskytte overflader mod for tidlig ældning. Smøremidlet vil være forbeholdt kæden og andre eksterne lejer, der er udsat for ydre påvirkninger. Dets fluiditet giver mulighed for mere grundig smøring og kan trænge ind i små huller som f.eks. forskifterskruer, kædeled eller bremsekalibre.

Der er flere parametre at tage hensyn til, når du vælger dit smøremiddel:
  • Type af smøremiddel
  • Type af fedt
  • Betingelser

Typer af smøremidler

Afhængigt af, om du vil lægge vægt på blødere gearskift, en mere støjsvag kæde eller bekæmpe våde udendørsforhold, vil hvert smøremiddel opfylde et bestemt krav.

Silikonesmøremiddel giver effektiv beskyttelse. Det bruges hovedsageligt til din cykel og dens mekanismer, f.eks. til at vedligeholde dit stel eller affjedringsstempler. Denne type smøremiddel beskytter komponenterne mod rust. Den er skånsom mod materialerne og har den fordel, at den forhindrer rester i at sætte sig fast på de dele, der er blevet smurt.

Teflonsmøremiddel har meget lidt stress og er det bedste valg til din kæde. Dets sammensætning svarer til traditionel olie. Dens friktionskoefficient er ret lav, hvilket giver forbedret effektivitet for dele i friktion, som f.eks. kædeled.

Vokssmøremidler sikrer en ren kæde, lover længere levetid og optimal pedalering. Det er ideelt til cyklister, der ønsker bløde gearskift. Dens største ulempe ligger i dens anvendelse. Det anbefales at bruge det på en helt ren kæde, da voksen skal have lov til at tørre grundigt på en ren overflade. Selv hvis kæden ikke længere skal rengøres, skal voksen påføres efter hver cykeltur.

Det førsteklasses keramiske smøremiddel indeholder patenteret keramisk teknologi, der bruger bornitridpartikler til at danne en ekstremt holdbar voksbelægning. Det giver mindre friktion, mindre slid på udstyret, og du får mere kraft.

Der findes også flere typer emballage til smøring af din maskine. De mest kendte er flydende med en dosette eller spray. Vi anbefaler at bruge dosetten til kæden og andre komponenter, da det er lettere at afmåle den mængde, du vil bruge, og det er mere miljøvenligt og renere i praksis.

Du finder også bionedbrydelige, plantebaserede smøremidler. Disse produkter er PFC-fri og passer på din cykel, men også på miljøet.

Men køb ikke det forkerte produkt!

Decaltout (WD-40) er ikke en olie. Den tørrer hurtigt. Det er beregnet til at fjerne fedt, beskytte metaldele mod oxidering og fjerne fugt. Det bør ikke bruges som kædesmøremiddel. Desuden kan nogle modeller angribe gummipakningerne på din cykel.

Smørepunkter

Det centrale element på din cykel: kæden. Den overfører kraft og spiller en afgørende rolle. Når kæden er grundigt rengjort og tørret, skal du smøre den indvendigt med et par dråber i en gryde. Giv den et par omgange, og tør så det overskydende af. Gentag kun denne handling, når din kæde begynder at larme. Du må ikke drukne kæden med for meget smøremiddel, da det overskydende slam hurtigt slider på komponenterne.

Ved forgaflen skal du tilføje et par dråber for at smøre dine pakninger, fjerne snavs og genoprette effektiviteten af din affjedring med ensartet rebound og kompression.

Kabler og kapper kræver regelmæssig vedligeholdelse. Kom en dråbe smøremiddel ved ind- og udgang af kabler til bagskifter og bremser. For at få et mere jævnt gearskifte kan du tilsætte en dråbe smøremiddel til hver forskifterled og fjeder. Det sikrer større smidighed og langsommere slitage på komponenterne.

Betingelser

Der findes flere typer smøremidler til forskellige vejrforhold. Tørt vejr, vådt vejr, ekstreme forhold eller alle forhold, du finder det rigtige smøremiddel til enhver udflugt, afhængigt af vejret.

Smøremiddel til vådt vejr er uundværligt om vinteren, da det med sin tykkere konsistens bliver siddende på cyklens gearkasse i længere tid, selv i regnvejr. Så den beskytter din maskine mod korrosion. Den største ulempe er, at det samler mere snavs. Derfor rådes cyklister til at rengøre, affedte og smøre deres cykler efter hver tur, mens smøremiddel til tørre forhold, som er lettere og mindre klæbrigt, har lavere vedhæftningsegenskaber og en kortere levetid. Det skal påføres regelmæssigt.

Smøremidlet til alle forhold har en hybridprofil og er perfekt til dem, der kan lide at køre under alle forhold. Det er perfekt til dem, der kan lide at cykle under alle forhold, og har en hybridprofil. Det er perfekt til cykling midt i sæsonen, eller når vejret skifter for at klare en pludselig ændring i vejret.

Smøremidlet til ekstreme forhold er designet til specifikke forhold. Før du køber et smøremiddel, skal du tage hensyn til, hvordan du bruger din maskine, og hvilken årstid det er. Hvis du ofte er ude om vinteren, når vejret er dystert, skal du vælge et smøremiddel til våde forhold. Hvis du derimod kun kører i godt vejr, skal du vælge et smøremiddel til tørre forhold.

Typer af fedt

Denne klæbrige, tyktflydende pasta er ideel til smøring af cyklens indvendige dele (f.eks. sadelpind, gaffelrør eller krankboks) og sikrer, at de bevægelige dele kører problemfrit, samtidig med at den beskytter mod rust og begrænser sliddet. Vi anbefaler, at du påfører det med en pensel for at få et rent og effektivt arbejde.

Fedt findes i en række forskellige teknologier, og sammensætningen afgør, hvordan det bruges:

Aluminiumsfedt anbefales til aluminiumskomponenter som frempind, pedaler eller sadelpind. Det har en effektiv anti-seize-effekt, reducerer risikoen for korrosion og eliminerer friktionslyde.

Lithiumfedt er ideelt til vedligeholdelse af krankboks, headset og nav. Det er vandafvisende og forhindrer væske i at sive ind i lejerne. Det har også fremragende vedhæftningsegenskaber.

Kobberfedt forhindrer forringelse af gevind og reducerer revnedannelse. Det er vigtigt for metalforbindelser som sadelpinde, krankbokse, aksler og alle dele af aluminium, titanium eller stål eller dele med gevind. Det er ikke egnet til lejer.

Kulfiberfedt bruges til kulfiberdele som f.eks. din sadelpind eller dit styr. Fedtet indeholder små slibekorn, som gør det muligt at mindske klemmekraften på skrøbelige dele og forhindre, at de glider under brug. Det anbefales at anvende det regelmæssigt.

NB: Fedt, der påføres komponenter med lejer, som f.eks. nav eller headset, skal have lav densitet. Når du smører fedt på din finger, skal det danne en lang tråd, når du bevæger dig opad.

I modsætning hertil vil det fedt, du smører på statiske komponenter som sadelpind eller krankboks, have en højere densitet og en mere kompakt konsistens. Så de fordamper ikke og bliver på plads, når du cykler, og de belastninger, de udsættes for.

Smøring og smøring er vigtige trin i at holde din maskine kørende. Regelmæssig, effektiv vedligeholdelse betyder, at din cykel holder længere, fungerer bedre og er sjovere at bruge. Du kan nyde din cykel fuldt ud på din næste udflugt.

    TILBEHØR - Smøremidler og fedt