Hvordan vælger jeg en frempind til min racercykel?

Hvordan vælger jeg en frempind til min racercykel?

Frempinden er den del, der udgør forbindelsen mellem styret og resten af cyklen, så den bestemmer din position på cyklen og den måde, du føler dig på, når du kører. Valget af frempind skal man ikke tage let på, så her er et par tips.

Standarderne

  • Gaffelstyrets diameter: 1" stempel, 1"1/8 eller 1"1/4
  • Styrets diameter: 26, 31,8 eller 35 mm
  • Længde: 60; 70; 80; 90; 100; 110; 120; 130 mm
  • Vinkel: 6; 10; 17; 20; justerbar...

Typer af beslag

To punkter er direkte afhængige af resten af dit udstyr: diameteren på frempinden, der monteres på gaffelrøret, som kan være 1" med et stempel, 1"1/8 eller 1"1/4; og styrets montering, som kan være standard 26, 31,8 eller, mere sjældent, 35 mm.

Frempindens længde er en af de to egenskaber, du kan vælge. Den gennemsnitlige frempindslængde for landevejscykler i alle discipliner er 110 mm. Ud over at forlænge din position på cyklen vil en længere frempind også have indflydelse på styringen, som bliver mere stabil, men mindre responsiv. Omvendt, hvis du bruger en kortere frempind til at forkorte din position, vil styringen være mere responsiv, men mindre stabil.

Den anden parameter, du kan vælge, er frempindsvinklen. Det er vinklen mellem frempindens akse og den vinkelrette på gaffelrøret. Gennemsnittet for landevejscykler i alle discipliner er 6°. Frempindens vinkel påvirker kun din position på cyklen: Jo større vinkel, jo højere bliver din kørestilling, så du sidder mere oprejst og længere tilbage på cyklen; omvendt vil en lavere frempind få dig til at ligge mere tilbage og forbedre aerodynamikken. Nogle frempinde er vendbare, så du kan have enten en opadgående eller en nedadgående vinkel.

Hvilken frempind skal jeg vælge?

Den gennemsnitlige frempind til landevejscykler er 110 mm med en vinkel på 6°, men det kan variere afhængigt af din kørestil, din position på cyklen og selvfølgelig din kropsform.

Der findes også styr med integreret frempind. De giver et bedre greb, især når man klatrer, og større stivhed end et konventionelt styr og frempind. De har dog en ulempe: Du kan ikke justere vinklen på styret eller styrets position i forhold til frempinden.

    ROAD - Stængler