Hvordan vælger jeg min cykelpumpe?

Hvordan vælger jeg min cykelpumpe?

På en øde ø ville en cyklist sandsynligvis tage to ting med sig: sin cykel og en cykelpumpe! Pumpen er et uundværligt tilbehør, og den hører lige så godt hjemme i værkstedet som på landevejen, uanset hvilken disciplin det drejer sig om.

Punkteringer, dækskift, genopblæsning eller justering af trykket: Cykelpumpen er i konstant brug. Dette tilbehør skal vælges med omhu, hvis det skal holde over tid og give den bedst mulige justering af din cykel.

Kendetegn ved cykelpumper

Typer af pumper: fodpumper, håndpumper, CO2-pumper, affjedringspumper

ALT HVAD DU BEHØVER AT VIDE OM CYKELPUMPER

Fodpumper

Fodpumpen er værkstedspumpen par excellence. Den giver effektiv oppumpning takket være sin store luftmængde, samtidig med at den reducerer den indsats, der kræves for at nå det ønskede tryk. Dens design gør den behagelig og nem at bruge: Den sidder godt fast under brugerens fødder og er stabil; dens komfortable håndtag gør den nem at gribe om, mens den lange slange sikrer nem adgang til hjulet, uanset om cyklen står på jorden eller på et reparationsstativ. Endelig gør pumpens stamme og krop med stor diameter hele enheden stiv. Den integrerede trykmåler giver mulighed for præcis oppumpning, og fodpumpen har normalt flere dyser, så den er kompatibel med de vigtigste ventiler på markedet (Presta, som er tynde og kan skrues af, og Schrader, som er større og ligner bilventiler). Endelig kan der leveres tilbehør til f.eks. oppustning af balloner for at udvide anvendelsesmulighederne.

Det er værd at bemærke, at der er kommet nye typer fodpumper til montering af slangeløse dæk: De indeholder en luftreserve under tryk. Når den fyldes manuelt, frigiver denne reserve en stor mængde luft i dækket på en brøkdel af et sekund. Effekten er garanteret: der er ikke brug for en kompressor!

Håndpumper

Håndpumper er ideelle til brug i marken på grund af deres lille størrelse og lave vægt. De mest kompakte modeller kan være bare 15 til 25 cm lange og vejer kun et par dusin gram, især takket være brugen af kulstof. Med andre ord giver disse pumper stor frihed og kan medbringes i en lille rygsæk, en trøjelomme eller endda på cyklen via en særlig fastgørelse, der normalt kobles til flaskeholderen.

Selv om der findes dobbeltvirkende pumper, som sender luft til begge ender af cyklen, er håndpumper stadig begrænsede med hensyn til flow og kan ikke bruges til at opbygge et højt tryk. En sådan pumpe er derfor primært en back-up-løsning, der er designet til reparationer i marken.

CO2-pumper

Her er brugen legende let. Den meget lille pumpe indeholder en engangspatron. Når den rammes, frigiver patronen øjeblikkeligt nok CO2 til at pumpe et dæk op igen. Det går meget hurtigt og fylder meget lidt, og det samme gør vægten. Patronerne kan have en glat ende eller en ende med gevind. Der findes forskellige volumener afhængigt af anvendelsestype (landevej / mountainbike).

Suspensionspumper

Disse højtrykspumper er ikke beregnet til dæk, men til justering af gafler og støddæmpere med luftfjedre, der kræver en begrænset luftmængde, men et meget højt tryk (generelt op til 20 bar / 300 psi).

De er lavet af plastik eller metal, har en meget præcis trykmåler og en fleksibel slange til at forbinde med støddæmperens ventiler, som nogle gange er svære at komme til.

Hvilken cykelpumpe skal jeg vælge?

Først og fremmest er det bedst at tjekke, at den pumpe, du er på udkig efter, er kompatibel med de ventiler, du bruger. De fleste cykler i dag er udstyret med Presta- eller Schrader-ventiler og i mindre grad Dunlop-ventiler. Det er sjældent, at der ikke findes en adapter, så man kan skifte fra den ene ventil til den anden.

Dernæst skal luftgennemstrømningen tilpasses de dæk, der skal pumpes. Landevejscyklister kan ikke nøjes med en enkelt minipumpe for at opnå de høje tryk, der bruges i denne disciplin, generelt mellem 7 og 8 bar, uden at udmatte sig selv. Hvis du vil pumpe dine dæk op med ro i sindet i dit værksted, er en fodpumpe eller i det mindste en højtrykshåndpumpe det bedste tilbehør.

Inden for mountainbiking, hvor tendensen går i retning af store dæk, vil en pumpe med stor volumen være meget nyttig. Desuden skal en mountainbikerytter, der bruger slangeløse eller slangeløse dæk, hurtigt kunne pumpe en stor mængde luft ind i dækket for at "smække" dækket og sikre en effektiv montering. Det er nogle gange muligt med en håndpumpe, men ikke altid. Under alle omstændigheder er det meget nemmere at gøre med en fodpumpe.

Trykmålerens nøjagtighed er også en faktor: Nogle slangeløse mountainbikedæk med stor volumen kan falde til meget lavt tryk. En forskel på bare et par psi kan ændre cyklens køreegenskaber radikalt! (1 bar = 14,51 psi). Desuden er det ikke alle manometre, der er lige gode: Jo større skive, jo mere præcis er markeringen. På en fodpumpe skal den helst være placeret øverst, så den er tydelig under oppumpningen.

Endelig skal vægt,størrelse ogergonomi sammenlignes. En fodpumpe udsættes for stor mekanisk belastning, så det er bedst at vælge en solid krop af stål eller aluminium. På samme måde vil en metalbase holde længere end en plastikbase.

Den samme logik gælder for håndpumper: Mens kulstof eller plast kan reducere vægten, kan brugen af aluminium øge levetiden.

Desuden bør fodpumpen, som nødvendigvis er imponerende, men yderst funktionel, især når den bruges intensivt, ideelt set suppleres med en kompakt håndpumpe eller, for cyklister og ryttere, der ønsker maksimal reparationshastighed og lav vægt, en CO2-pumpe.

Den ideelle konfiguration til mountainbikere

En fodpumpe med stor volumen, eventuelt med en ekstra lufttank til slangeløse dæk, som er solid og stabil og har en nøjagtig trykmåler. Den kan opbevares permanent på værkstedet eller i bilen.

En lille håndpumpe fuldender sættet til reparationer i tilfælde af en punktering i marken. Konkurrenter vil foretrække at bruge en CO2-pumpe i marken, da det er hurtigere, men patronerne er til engangsbrug. På værkstedet sikrer en højtrykspumpe en præcis justering af luftaffjedringen.

Den ideelle konfiguration til landevejscyklister

En højtrykshånd- eller fodpumpe, der kan pumpe op til over 8 bar, til værkstedet. Til at tage med på tur: en CO2-pumpe og en eller to ! engangspatroner, der er tilpasset til højt tryk (en 16 g-patron kan f.eks. pumpe op til 9 bar).

Til lejlighedsvise cyklister eller bycyklister

Med en almindelig fodpumpe kan du puste dine dæk op fra tid til anden, effektivt og uden at løbe tør for brændstof. Og hvis du pendler til arbejde, kan en lille håndpumpe i cykeltasken hjælpe dig med at klare en punktering.