Kvindecykling har vind i sejlene og bliver mere og mere synlig. Antallet af kvindelige cyklister er stigende, og kvinder spiller en stadig vigtigere rolle i cykelverdenen med stor entusiasme.
Som svar på denne dille er udvalget af produkter, der er designet specifikt til at tilpasse sig kvinders morfologi, nu mere og mere varieret: rammer, sadler, bøjler osv.
Her er et par tips til, hvordan du vælger den rigtige racercykel til kvinder.
STELLET
Stellet er utvivlsomt den vigtigste del af cyklen, da det afslører, hvordan den fungerer. I de senere år har mærkerne indset værdien af markedet for kvindecykler, og flere og flere producenter tilbyder nu serier, der er designet specielt til passionerede backpackere, der er klar til at bestige bakker og tilbagelægge kilometer.
For at kunne tilbyde modeller, der er tilpasset kvinders morfologi, har disse mærker taget højde for den bemærkelsesværdige forskel, der stadig er mellem mænd og kvinder: højden. Ifølge indsamlede og undersøgte statistiske data har kvinder længere ben, kortere overkrop og smallere skuldre. Men det er ikke alt! Forskellen i kraft skal også tages i betragtning, når man tilpasser præstationen.
Med andre ord ændrer mærkerne længden og vinklerne på de forskellige rør, der udgør rammen (især det vandrette rør, kædestagene og kronrøret) for at fremme den komfort og stabilitet, som kvindelige cyklister søger.
Hvis du er i tvivl mellem to størrelser, er det bedst at vælge den mindre ramme. Det er altid muligt at tilpasse din cykel og foretage justeringer, især af sadelpinden, sædet og cockpittet, for at justere positionen, mere eller mindre hævet, afhængigt af hvad du sigter efter: komfort eller aerodynamik for at opnå maksimal ydeevne.
Når det er sagt, er det ikke alle producenter, der har valgt samme strategi, og nogle mener fortsat, at forskellene mellem mænd og kvinder ikke er tilstrækkelige til at kræve forskellige rammer. På den anden side indeholder deres kataloger komponenter og tilbehør, der er specielt designet til at gøre cykling mere behagelig for kvinder.
MATERIALER
Rammematerialet bestemmer i høj grad, hvordan din fremtidige cykel opfører sig, så det er vigtigt at tænke grundigt over, hvilket materiale der passer bedst til dig, afhængigt af din kørestil, dine begrænsninger og dit budget.
Aluminiumsstel
Aluminiumsstel er generelt et godt kompromis mellem komfort og ydeevne til en overkommelig pris. Aluminium er ideelt til små budgetter og bruges ofte til at fremstille cykler i indgangs- og mellemklassen.
Dets svage punkt er holdbarheden. Aluminiumsrammer bliver hurtigere trætte end andre materialer. Med tiden har stellet en tendens til at deformere sig under gentagen belastning.
Aluminiumsstellet suppleres ofte med en kulstofgaffel for bedre stødabsorbering og komfort. Et glimrende kompromis for cyklister, der ikke vil bruge mange penge, men stadig vil have en højtydende cykel.
Kulfiber
Carbon er lettere end aluminium og er det foretrukne materiale inden for landevejscykling i dag. Det kan kombineres med et uendeligt antal forskellige fibre for at fremstille rammer, der er særligt komfortable, lette og højtydende.
Den største ulempe er, at det er mindre modstandsdygtigt over for slag end aluminiumsrammer. Det mindste fald kan være fatalt for stellet.
Hvis du er på udkig efter ydeevne, vil en kulfiberramme være dit førstevalg. Dets lette og stive design betyder, at du kan optimere din præstation. På den anden side, hvis du lige er begyndt, hvis du ikke kører intensivt, eller hvis dit budget er begrænset, virker et aluminiumsstel som en god investering, hvis du vil have det sjovt på cyklen og have en komfortabel pakke, der er nem at håndtere. Sammen med en kulfiberforgaffel ligner det det ideelle kompromis mellem komfort og performance.
Der findes også modeller med kulfiberstel, som er designet til at absorbere stød og vibrationer og stå distancen uden at tilføje for meget vægt til cyklen. Disse rammer passer perfekt til ryttere, der foretrækker komfort på lange distancer.
Geometri
Geometri handler ikke kun om at vælge den rigtige størrelse på cyklen. Den bestemmer også cyklens opførsel og giver et specifikt kompromis mellem ydeevne, komfort, vægt, stivhed og aerodynamik. Der findes tre hovedtyper af racercykler.
Aerodynamik
Aero racercykler er designet til fart. Disse modeller er ofte studeret i vindtunneler og har bredere, aerodynamiske rør til at dele luften. De er generelt stivere og har en mere fremadrettet, tilbagelænet position for at maksimere hastigheden ved hvert pedaltråd.
Udholdenhed
Endurance-racercykler er det perfekte kompromis mellem stivhed, fart og komfort. Med generelt længere kædestag, et kortere underrør og et hævet kronrør er disse modeller ægte allroundere. Denne alsidighed betyder, at du kan tilbringe lange dage i sadlen.
Bjerg
Disse racercykler er designet til at give et optimalt forhold mellem vægt og stivhed. De har tyndere rør og kortere kædestag. Deres håndtering er mere responsiv, livlig og adræt. De er lettere end cykler med aerodynamisk geometri og udholdenhed, og de er særligt effektive til at bestige de mest krævende bjergpas og foretage aggressive relanceringer.
Komponenter
Drivlinjen
Når det gælder gearudveksling, er damemodellerne mere alsidige. Afhængigt af dit niveau og dit træningsterræn kan du vælge en kassettekonfiguration, der giver dig mulighed for at komme overalt uden problemer. For eksempel vil en kompakt dobbeltkæde (34/50 tænder) give maksimal alsidighed og effektivitet i alle terræner. Ideelt sammen med en kassette med 11-28 tænder for en fin, progressiv gearing.
Mindre størrelse betyder mindre krank. Tøv ikke med at vælge kortere krank, som reducerer belastningen af muskler og led takket være en højere og mindre trættende pedalkadence. En holdningsundersøgelse vil hjælpe dig med at finde din ideelle højde. Det er også muligt at flytte pedalerne længere væk fra hinanden ved hjælp af "Q-Factor"-ringe for at opnå en mere behagelig position.
Sadlen
Da bækkenet generelt er bredere, har cykelsadler til kvinder særlige egenskaber, der passer til deres morfologi, så sadlen skal være bredere for at kunne rumme bredden af ischium. Det er her, trykket er størst. Bredden på en damesadel varierer mellem 135 mm og 165 mm.
Da bækkenet generelt er bredere, har cykelsadler til kvinder specifikke egenskaber, der passer til deres morfologi: Gelen hjælper med at absorbere stød. Vær dog opmærksom på ikke at vælge en for blød sadel. Hvis haserne synker ned i gelen, vil der også blive lagt pres på de mere følsomme dele af sædet.
Hvis du vil vide mere, kan du besøge vores dedikerede side ved at klikke her.
Cockpittet
Bredden på dit styr er også vigtig, hvis du vil føle dig godt tilpas. Ideen er at måle så tæt som muligt på din skulderbredde. Et smallere styr giver dig et bedre greb om cyklen og bedre adgang til håndtagene. Det reducerer også belastningen på dine skuldre.
Desuden kan du vælge en frempind og gearskiftere, der sidder tættere på hinanden, så du får et bedre greb om bremserne.
Hvilken racercykel er den rigtige for mig?
Cykelturisme
Hvis du vil have et godt kompromis mellem komfort, lethed og holdbarhed, er et aluminiumsstel, helst med en kulstofforgaffel, ideelt. Carbonrammer af Comfort-typen kan også være interessante med effektiv stødabsorbering og en geometri, der er tilpasset en behagelig position under anstrengelse. Denne cykel har længere kædestag og overrør og et højere kronrør, som giver en mere oprejst position. Det giver dig stabilitet til dem, der gerne vil cykle i lang tid uden behov for absolut ydeevne, men med en behagelig position.
Hvad angår drivlinjen, vil et dobbelt Compact kranksæt (34/50 tænder) med en bred kassette (f.eks. 11-32 eller 11-34 tænder) give maksimal alsidighed i alle terræner, mens skivebremser vil sikre, at bremsningen er nem at kontrollere og sikker under alle omstændigheder.
Cyclosportiv
Et aluminiumsstel med kulstofforgaffel eller et kulstofstel, afhængigt af dit budget, giver den ideelle kombination af komfort og ydeevne. Som på touringcykler vil et kompakt dobbelt kranksæt (34/50 tænder) give maksimal alsidighed og effektivitet i alle typer terræn. Ideelt kombineret med en lidt strammere kassette (f.eks. 11-28 tænder) for finere, mere progressiv gearing.
Igen vil skivebremser sikre, at bremsningen er let at kontrollere og sikker under alle omstændigheder, men med en højere vægt end et bremseklodssystem.
Konkurrence
Nutidens søgen efter performance indebærer nødvendigvis brug af en kulfiberramme med en aggressiv geometri, dvs. et relativt lavt cockpit og et længere overrør for at opnå en bedre pedalstilling og større aerodynamik (se nedenfor for detaljer om de forskellige geometrier). Periferiudstyret er også rettet mod ren ydeevne, enten gennem deres lethed (sadelpind, sadel, cockpit) eller deres effektivitet (bremse- og transmissionssystemer).
Det er også vigtigt at vælge den rigtige størrelse klinge til den type cykling, du laver: Compact (34/50) er bedst til mountainbiking og klatring, mens Mid-Compact (36/52) og Double (39/53) er bedst til bakket eller fladt terræn.
Andre discipliner
Hvis du vil væk fra den slagne vej, er der andre discipliner, der kan variere din cykling: Gravel er en hurtigt voksende sport, der giver dig mulighed for at blande vej-, sti- og banesektioner med lethed for dem, der leder efter eventyr og opdagelse. Her går fornøjelse forud for præstation. Dit stel er for det meste lavet af kulstof eller aluminium og skal være stabilt og let. Desuden gør et bredere styr cyklingen nemmere og mere sikker.
Din cykel skal være alsidig og kunne modstå farerne ved offroad-kørsel takket være bredere hjul, skivebremser, bredere kassette, enkelt klinge eller slangeløse dæk.
For kvindelige deltagere er cykelcross en 45 minutter lang kamp i teknisk terræn. Sammenlignet med Gravel er kørestillingen mere aggressiv, mens krankboksen er hævet for at klare terrænets begrænsninger.
Endelig kræver triatlon og tidskørsel en strømlinet, aerodynamisk cykel, der er optimeret til optimal ydeevne og maksimal luftgennemstrømning. Ydeevne kommer før komfort, med en kortvarig indsats på en overvejende flad bane.
Gode råd
Husk at foretage en holdningsundersøgelse for at finde den perfekte position. Dimensionerne på de forskellige lemmer i menneskekroppen måles og overføres til cyklen. På den måde kan du konfigurere din damecykel på en helt personlig måde.
Som du kan se, er det at finde den rigtige cykel mere et personligt anliggende end et spørgsmål om køn. Hvad der passer til én person, passer måske ikke til en anden og omvendt. Konklusionen er, at den perfekte racercykel til en kvinde vil være en, som hun nyder at køre på, og som opfylder hendes mål for komfort, stabilitet og performance.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels